6 ECTS credits
174 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1015731ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.
Dit OO geeft een inleiding tot technologie en ondernemen, twee van de belangrijkste drijvende krachten in de (vrije-markt) economie.
Na een inleidende les over de relevantie van het onderwerp beginnen we met het bestuderen van de structuur van industrieën; we introduceren termen als waardeketens, business ecosystems, standaarden en dominant designs, netwerk effecten, industriële clusters; we bestuderen de diverse types actoren in een business ecosysteem en de rol van de overheid. Vervolgens concentreren we ons op innovatie; we verfijnen ons inzicht in het concept en we bestuderen het proces waarmee innovaties zich verspreiden in een maatschappij: Industry Life Cycles. We toetsen deze concepten aan een aantal cases
In het tweede deel van het HOC kijken we naar dit schouwspel vanuit de ogen van de ondernemer. We zien hoe een ondernemer binnen de boven beschreven omgeving zijn strategie uitwerkt, hoe hij financiële middelen mobiliseert, een organisatie uitbouwt. We bestuderen het belang van marketing en de diversiteit van marketing strategieën. We bestuderen de ‘menselijke’ aspecten van het ondernemerschap (leiderschap, teams, organisatie) en andere relevante topics: intellectueel eigendom, new product development en technologie transfer.
In de WPO’s wordt onder meer ingegaan op een aantal technologische sectoren die in de rest van de opleiding aan bod komen. We bespreken het maatschappelijk belang van deze sectoren en schetsen een beeld van de huidige situatie. We plaatsen de wetenschappelijke en technologische OO’s van Ba 2, 3 en Ma 1 binnen de context van de opleiding. Ook zullen in de WPO’s een aantal sessies gewijd zijn aan voorbeeldcases en toepassingen van de concepten behandeld in de hoorcolleges.
In het kader van de WPOs zal aan de studenten gevraagd worden om een aantal dingen voor te bereiden (antwoorden op vragen, presentatie...), dit steeds om de studenten voor te bereiden op het eindexamen. Tevens zullen de studenten een groepswerk moeten uitvoeren.
Alle communicatie verloopt via Canvas.
Tijdens de cursus proberen we een aantal relevant gastsprekers aan te trekken, aanwezigheid tijdens gastcolleges is verplicht.
Toelichting werkvormberekening
- Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten
Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting
HOC: 39 uur (13 x 3 uur)
WPO: 26 uur
ZELF: 109 uur
Het opleidingsonderdeel heeft volgende studiedeel-specifieke leerresultaten:
De studenten begrijpen de basis structuur en dynamiek van (hoogtechnologische) industrieën en begrijpen de concepten die deze structuur verklaren.
De studenten kennen de verschillende types van actoren actief in business ecosystemen en hebben een inzicht in de rol van de overheid.
De studenten kennen de basisconcepten van innovatie en begrijpen de rol van innovatie in het huidig economisch bestel.
De studenten begrijpen hoe een ondernemer zijn/haar strategie opbouwt en hoe deze strategie doorsijpelt in de functionele domeinen van een start-up (bijv. HR, financiën, marketing, new product development…)
De studenten kennen en begrijpen de werking van de verschillende types investeerders in start-ups.
De studenten kennen en begrijpen de basisconcepten met betrekking tot intellectuele eigendomsrechten en kunnen het belang van deze rechten voor een onderneming en onderzoeksinstelling kaderen.
De studenten kennen en begrijpen de basisconcepten van productontwikkeling
De studenten kennen in grote lijnen de geschiedenis en huidige status van een aantal hoogtechnologische sectoren.
De studenten kunnen de basisconcepten behandeld in de cursus herkennen in of toepassen op een specifieke technologie of start-up case
Het opleidingsonderdeel draagt daarenboven bij tot een brede waaier van eindcompetenties van de opleiding Bachelor Handelsingenieur.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 90% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 10% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Tijdens de looptijd van de cursus zullen de studenten een groepswerk moeten uitvoeren. Dit werk staat op 10% van de punten.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor handelsingenieur: Standaard traject
Bachelor handelsingenieur: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Accountancy-fiscaliteit of Financie- en verzekeringswezen
Bachelor handelsingenieur: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Logistiek Management of Professionele bachelor toegepaste informatica
Bachelor handelsingenieur: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Marketing
Voorbereidingsprogramma Master of Science handelsingenieur: Standaard traject