6 ECTS credits
154 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1000309ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Business
Onderwijsteam
Nanouk Verhulst (titularis)
Felitsa Anne-Marie Rademakers
Onderdelen en contacturen
30 contacturen Hoorcollege
7 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
117 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Je wordt dagelijks geconfronteerd met de resultaten van marketing. In deze cursus schetsen we een beeld van de basisconcepten en activiteiten van marketing. Wat is marketing en welke rol speelt marketing in een bedrijf? Je krijgt een algemene inleiding in de principes van het vak Marketing.

Concepten als segmentatie, doelgroepbepaling en positionering spelen hier een cruciale rol, evenals de marketing-mix instrumenten: product, prijs, promotie en plaats.

We vertrekken van een omschrijving van de marketingdiscipline en kaderen marketing in de totaliteit van een bedrijfsstrategie. Hierbij hebben we in het bijzonder oog voor onder meer analyse van de marketingomgeving. We nemen koopgedrag van zowel consumenten als bedrijven onder de loep, en we gaan na hoe we een marketingstrategie op een maatschappelijk verantwoorde manier (al dan niet internationaal) kunnen uitwerken en implementeren.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Principes van marketing, Kotler, P., Armstrong, G., Harris, L.C. & N. Piercy, 8ste, Pearson, 9789043038065, 2021
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Zelfstudieopdrachten & cases, Voor 6 ECTS-Marketing; WPO-opdracht, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : PowerPoint Slides, Canvas
Bijkomende info

Toelichting werkvormberekening

- Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting.

Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie Canvas.

HOC: 30 uur

  • hoorcollege theorie: 24 uur (12 x 2 uur inclusief 1 ‘Q&A’-sessie)
  • marketing testimonials: 6 uur (3 x 2 uur gastlezingen door top marketeers)

WPO: 7 uur

  • klassikale sessies met feedback groepstaken 1 en 2: 4 uur (2 x 2 uur)
  • klassikale sessie met groepspresentaties (groepstaak 3): 3 uur

ZELF: 117 uur

  • cursus bijhouden tijdens het semester en doornemen van achtergrondinfo, à rato van 3 uur per les: 33 uur (11 x 3 uur)
  • WPO groepstaak 1: 12 uur
    • individuele voorbereiding: 4 uur
    • groepsbespreking: 4 uur
    • finalisering taak: 4 uur
  • WPO groepstaak 2: 12 uur
    • individuele voorbereiding: 4 uur
    • groepsbespreking: 4 uur
    • finalisering taak: 4 uur
  • WPO groepstaak 3: 20 uur
    • zoeken en bespreken artikels: 4 uur
    • individuele voorbereiding: 4 uur
    • groepsbespreking: 4 uur
    • finalisering taak: 4 uur
    • voorbereiding presentatie: 4 uur
  • voorbereiden examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)
Leerresultaten

Algemene competenties

Na deze cursus, zou je:

  • Een degelijk inzicht moeten hebben in de basis en vakterminologie van de marketingdiscipline
  • Probleem-oplossingsvaardigheden ontwikkeld moeten hebben m.b.t. marketingkwesties, door het toepassen van de theoretische concepten en raamwerken behandeld in deze cursus
  • Je teamwork vaardigheden verder aangescherpt moeten hebben.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 75% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 25% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 75 en aldus 75% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Voornamelijk theorie: multiple choice en open vragen. Voor de multiple choice vragen is giscorrectie (+1= juist antwoord; -1/3 = fout antwoord) of standaard setting (= hogere cesuur) van toepassing.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • WPO Opdracht met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Toelichting WPO: De deadline voor het inschrijven in een WPO groep = laatste dag van de 2de week van het 2de semester (week 23)
    Voor de totstandkoming van de individuele quotering op het groepswerk zal gebruik gemaakt worden van een peer assessment (verplicht).
    Studenten dienen hierbij zichzelf en medegroepsleden te beoordelen op een aantal criteria.
    Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor. De aanpassingsfactor zal gebruikt worden om het groepspunt (= de inherente waarde van het
    groepswerk) te individualiseren. Dit gebeurt door het groepspunt te vermenigvuldigen met de aanpassingsfactor.
    Het groepswerk wordt gequoteerd op xx/25, en heeft een gewicht van 25 % in de quotering van het
    hele opleidingsonderdeel. Als een student geen peer assessment invult binnen de gestelde deadline, kan de docent beslissen om
    de maximale aftrek van punten te hanteren. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet
    betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds
    gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.

    Impact peer-evaluatie: Een student kan maximum 2 punten bijkrijgen, of 2 punten afgetrokken worden (t.o.v. het groepspunt /25 op het
    groepswerk) o.b.v. de peer assessment. Bv 20/25 kan 18/25 of 22/25 worden.

Aanvullende info mbt evaluatie

De WPO-opdracht is verplicht voor degene die het vak Marketing voor 6 studiepunten volgt en staat op 25% van het puntentotaal. De beoordeling van de WPO's gebeurt op basis van de bijdrage aan de groepstaken, terugkoppeling naar de cursustheorie, aanwezigheden, respecteren van deadlines en presentatievaardigheden. Er worden geen vervangopdrachten toegekend.

Je kan enkel slagen voor het vak Marketing door deel te nemen aan zowel het schriftelijke examen als de WPO-opdracht. Bij deelname aan slechts 1 van deze twee delen krijg je automatisch een afwezig als eindscore.

Aanwezigheid op de sessies verzorgd door gastsprekers wordt eveneens verwacht en is sterk aanbevolen als voorbereiding op het examen.

Tijdens het semester kunnen bonusvragen gesteld worden waarmee bonuspunten kunnen worden verdiend.

Bonuspunten kunnen ook worden verdiend bij deelname aan onderzoekssessies (experimenten/bevragingen) georganiseerd door de coördinerend verantwoordelijken.

De WPO-opdracht kan niet worden hernomen in 2de zit. Het deelresultaat voor dit examenonderdeel wordt automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. WPO-scores van minstens 10/20 kunnen eveneens worden overgedragen naar een volgend academiejaar. Dit dient evenwel bij aanvang van het nieuwe academiejaar en uiterlijk voor de deadline van de nieuwe groepssamenstellingen via e-mail aan de titularis worden aangegeven.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor handelsingenieur: Standaard traject
Bachelor handelsingenieur: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Accountancy-fiscaliteit of Financie- en verzekeringswezen
Bachelor handelsingenieur: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Logistiek Management of Professionele bachelor toegepaste informatica
Bachelor handelsingenieur: Verkort traject na vooropleiding Industriële wetenschappen of Ingenieurswetenschappen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor politieke wetenschappen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor rechten
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor sociologie
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor wijsbegeerte en moraalwetenschappen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor management en beleid van de gezondheidszorg
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Accountancy-fiscaliteit of Financie- en verzekeringswezen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Verkort traject na vooropleiding Professionele bachelor Bedrijfsmanagement met Afstudeerrichting Logistiek Management of Professionele bachelor toegepaste informatica
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor onderwijs
Bachelor in de computerwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor organisatie en beleid
Master in de ingenieurswetenschappen: fotonica: Standaard traject
Master of Physics and Astronomy: Minor Economy and Business (enkel aangeboden in het Engels)