6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1008988ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Inleiding tot de Micro-Economie’ gevolgd, alvorens ‘Inleiding tot de Macro-economie’ op te nemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Toegepaste economie
Onderwijsteam
Luc Hens (titularis)
Achtee Al Yussef
Martijn Wanten
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
128 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Inleiding tot de macro-economie behandelt de economische kringloop, de bepaling van het inkomen van een land, groei, werkgelegenheid en werkloosheid, de rentevoet, en inflatie. Bespreekt geldbeleid, bestedingsbeleid en internationale economische problemen. Introduceert de basismodellen van de macro-economie en illustreert de beginselen aan de hand van de ervaring van economieën in Europa en elders.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Economics, Mankiw, N. G. and Taylor, M. P., 5de, Andover: Cengage Learning, 9781473768543, 2020
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Inleiding tot de Macro-economie: Studiewijzer, Hens, L., 2023
Bijkomende info

Het handboek is verkrijgbaar in de Standaard Student Shop.

Studenten worden verwacht ook de financieel-economische berichtgeving te volgen. De Financial Times en The Economist zijn beschikbaar in de bibliotheek. Tijdens het semester wordt verwezen naar krantenartikels op het leerplatform, en ook in de werkcolleges kunnen de assistenten aanvullend studiemateriaal uitdelen. 

Toelichting werkvormberekening

  • HOC (Hoorcollege): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
  • WPO (Werkvormen en praktische oefeningen): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
  • ZELF (Zelfwerk en –studie): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

HOC: 26 uur

WPO: 26 uur

ZELF: 128 uur

  • cursus (theorie) bijhouden tijdens het semester, a rato van 4 uur per uur HOC: 52 uur
  • zelfstandig oplossen van oefeningen, a rato van 4 uur per WPO: 52 uur
  • voorbereiden examen: 24 uur (3 dagen van 8 uur)
Leerresultaten

Algemene competenties

De student ontwikkelt de vier eerste competenties uit Hansen, W. (2001). Expected proficiencies for undergraduate economics majors. Journal of Economic Education, 32(3):231–242.

 

  1. De student is in staat om macro-economische gegevens op te zoeken in de voornaamste gegevensbronnen (on-line en in druk). De student kan informatie opzoeken over de constructie en betekenis van macro-economische gegevens.
  2. De student kan macro-economische concepten definiëren en kan de concepten toepassen. De student kan in een korte spreekbeurt van twee minuten of een geschreven werkstuk van 500 woorden uitleggen wat gekend is over de huidige toestand van een economie en wat de economische verwachtingen zijn. De student kan de belangrijkste ideeën van een eminent econoom uitleggen. De student kan een recente controverse in de economische literatuur toelichten. De student kan uitleggen wat de dimensies zijn van een actueel probleem met betrekking tot macro-economisch beleid.
  3. De student kan uitleggen welke economische concepten en beginselen worden gebruikt in economische analyses in kranten of weekbladen (of in een niet-techische analyse geschreven door een econoom voor een breed publiek). De student kan beschrijven hoe deze concepten helpen om de analyse te begrijpen.
  4. De student kan de betekenis interpreteren van macro-economische cijfers in gepubliceerde tabellen (zoals de tabellen uit het Jaarverslag van de Nationale Bank van België). De student kan macro-economische gegevens bewerken: nominale variabelen omzetten naar reële variabelen; groeivoeten en groeipercentages berekenen; variabelen omzetten naar een andere wisselkoers. De student kan macro-economische gegevens correct weergeven in een grafiek of een tabel met als doel om een economisch probleem te illustreren. De student kan het verband tussen drie variabelen (bijvoorbeeld de werkloosheid, het prijspeil, en het bbp) uitleggen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Meer uitleg over het examen staat in de studiegids.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het schriftelijk examen bestaat uit uit open vragen, of meerkeuzevragen, of beide. Bij de verbetering van de meerkeuzevragen gebruiken we giscorrectie. De student brengt een wetenschappelijke rekenmachine (met y^x, ln(x)—zoals de TI-84) mee naar het examen.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor handelsingenieur: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor politieke wetenschappen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor rechten
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor sociologie
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor wijsbegeerte en moraalwetenschappen
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor management en beleid van de gezondheidszorg
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor onderwijs