6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4009323ENR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor 'Onderzoeksmethoden & technieken I en II' en 'Statistiek III' en dit samen volgen met Statistiek IV: Multivariate date-analyse. Dit opleidingsonderdeel tesamen volgen met Statistiek IV: Multivariate data-analyse.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Experimentele en Toegepaste Psychologie
Onderwijsteam
Joeri Hofmans (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
13 contacturen Lecture
13 contacturen Practical exercises
50 contacturen Self study
Inhoud

In dit vak besteden we aandacht aan het proces dat men doorloopt wanneer men (vragenlijst)onderzoek opzet. Hierbij wordt speciale aandacht geschonken aan verschillende soorten van (vragenlijst)onderzoek (klassiek vragenlijstonderzoek, dagboekonderzoek en experience sampling onderzoek), het ontwikkelen van vragenlijsten, en de validering hiervan. Tevens wordt ingegaan op de praktijk van het vragenlijstonderzoek.

Vervolgens wordt ingegaan op de techniciteit van datacollectie en codering, data-analyse en rapportering. Ook het opzetten van Web-enquêtes komt aan bod. Op relevante plaatsen wordt ingegaan op ethische aspecten van vragenlijstonderzoek.

In het praktijkgedeelte werken de studenten het onderzoeksopzet van hun masterproef uit. Afhankelijk van het specifieke onderwerp komen elementen aan bod zoals het formuleren van de onderzoeksvragen, het ontwikkelen van een gepast onderzoeksopzet, steekproef methoden, vragenlijstdesign (planning, vraagstelling, lay-out, respons types), respons effecten, datacollectie in het kader van een eventuele piloot-studie en de data-analyse van deze piloot-studie. Tot slot rapporteert men zowel schriftelijk als mondeling over deze opdracht.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides bij theoretische lessen, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : The psychology of survey response, Tourangeau, R, Riups, LJ & Rasinski, K, Cambridge University Press, 9780521576291, 2000
Handboek (Aanbevolen) : Improving survey questions, Design and Evaluation, Fowler, F.J., Jr, Sage, 9780803945838, 1995
Handboek (Aanbevolen) : Surveying the social world, Principles and Practice in Survey Research, Aldridge, A & Levine, K., Buckingham (PH): Open University Press, 9780335202409, 2001
Handboek (Aanbevolen) : Survey Methodology, Groves, R.M., Fowler F.J., Couper, M.P., Lepkowski, J.M., Sinter, E., & Tourangeau, R., 2de, New York: John Wiley & Sons., 9780470465462, 2009
Handboek (Aanbevolen) : The survey research handbook, Alreck P.I. & Settle, R., 3de, BIB, 9780072945485, 2003
Handboek (Aanbevolen) : Surveys in social research, De Vaus, D., 6de, St Leonards NSW: Routledge, 9780415530187, 2014
Bijkomende info

Slides bij theoretische lessen (verkrijgbaar via Canvas)

Aanvullende literatuurlijst:
De Vaus, D. (2014). Surveys in social research (6th ed.) St Leonards NSW: Routledge
Alreck P.I. & Settle, R. (2004) The survey research handbook (6th). Boston, McGraw
Groves, R.M., Fowler F.J., Couper, M.P., Lepkowski, J.M., Sinter, E., & Tourangeau, R. (2009). Survey Methodology. New York: John Wiley & Sons.
Aldridge, A & Levine, K. (2001) Surveying the social world. Buckingham (PH): Open University Press
Fowler, F.J., Jr (1995) Improving survey questions. Design and Evaluation. Sage
Tourangeau, R, Riups, LJ & Rasinski, K (2000) The psychology of survey response. Cambridge University Press

Handbook of research methods for studying daily life, Mehl, M.R., & Conner, T.S., Guilford Press, 2012




Studenten worden aangemoedigd om naast aangereikt materiaal ook zelf relevante wetenschappelijke literatuur te zoeken

Dit opleidingsonderdeel wordt tevens ondersteund via Canvas.
 

Leerresultaten

Algemene competenties

  • De student beschikt over de theoretische kennis nodig om een vragenlijstonderzoek te kunnen opzetten
  • De student kan zelfstandig een vragenlijst opstellen die voldoet aan vereisten op vlak van meetkwaliteit, aangepastheid aan doelpubliek, en onderzoeksvragen
  • De student is in staat een betrouwbare en valide multi-itemschaal te ontwikkelen
  • De student kan een vragenlijst online zetten, daarmee data verzamelen en deze data analyseren
  • De student springt vlot om met grote databestanden en bewerkt deze om een gepaste data-analyse mogelijk te maken
  • De student rapporteert op doelmatige en correcte wijze over eigen onderzoek, schriftelijk en mondeling, zowel aan een publiek van peers als aan mensen die geen belangrijke methodologische kennis hebben
  • De student kan omgaan met zowel positieve als negatieve feedback en gebruikt die om op positieve wijze bij te sturen
  • De student is zelfredzaam zijn bij het oplossen van problemen, zelf actief en zoekt doelmatige oplossingen

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Presentatie bepaalt 25% van het eindcijfer

WPO Paper bepaalt 75% van het eindcijfer

Binnen de categorie WPO Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondelinge verdediging met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Mondelinge verdediging

Binnen de categorie WPO Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Wetenschappelijk rapport met een wegingsfactor 75 en aldus 75% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Wetenschappelijk rapport

Aanvullende info mbt evaluatie

De evaluatie gebeurt aan de hand van verschillende elementen:

 

1) Eindproducten (100%)

- Een schriftelijk wetenschappelijk rapport over de eigen opdracht in APA-format (75%)

- De mondelinge rapportering en verdediging van het rapport (25%)

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie