6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4009323ENR voor alle studenten in het 1e en 2e semester
met een verdiepend master niveau.
- Semester
- 1e en 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Inschrijvingsvereisten
- Aan dit vak zijn inschrijvingsvereisten gekoppeld. Om een overzicht te krijgen van de inschrijvingsvereisten ga naar https://www.vub.be/nl/studying-vub/practical-info-for-students/study-guidance/study-path/individueel-studietraject#paragraph--id--71665
Je hebt 'Statistiek III: univariate data-analyse' en Research Methods and Techniques II: Quantitative Methods' gevolgd en je volgt tesamen ook (of bent al geslaagd) voor: 'Statistiek IV: Multivariate data-analyse', alvorens Surveyonderzoek op te nemen.​
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
- Verantwoordelijke vakgroep
- Experimentele en Toegepaste Psychologie
- Onderwijsteam
- Joeri Hofmans
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 13 contacturen Hoorcollege
13 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
50 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
In dit vak besteden we aandacht aan het proces dat men doorloopt wanneer men (vragenlijst)onderzoek opzet. Hierbij wordt speciale aandacht geschonken aan verschillende soorten van (vragenlijst)onderzoek (klassiek vragenlijstonderzoek, dagboekonderzoek en experience sampling onderzoek), het ontwikkelen van vragenlijsten, en de validering hiervan. Tevens wordt ingegaan op de praktijk van het vragenlijstonderzoek.
Vervolgens wordt ingegaan op de techniciteit van datacollectie en codering, data-analyse en rapportering. Ook het opzetten van Web-enquêtes komt aan bod. Op relevante plaatsen wordt ingegaan op ethische aspecten van vragenlijstonderzoek.
In het praktijkgedeelte werken de studenten het onderzoeksopzet van hun masterproef uit. Afhankelijk van het specifieke onderwerp komen elementen aan bod zoals het formuleren van de onderzoeksvragen, het ontwikkelen van een gepast onderzoeksopzet, steekproef methoden, vragenlijstdesign (planning, vraagstelling, lay-out, respons types), respons effecten, datacollectie in het kader van een eventuele piloot-studie en de data-analyse van deze piloot-studie. Tot slot rapporteert men zowel schriftelijk als mondeling over deze opdracht.
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides bij theoretische lessen, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : The psychology of survey response, Tourangeau, R, Riups, LJ & Rasinski, K, Cambridge University Press, 9780521576291, 2000
Handboek (Aanbevolen) : Improving survey questions, Design and Evaluation, Fowler, F.J., Jr, Sage, 9780803945838, 1995
Handboek (Aanbevolen) : Surveying the social world, Principles and Practice in Survey Research, Aldridge, A & Levine, K., Buckingham (PH): Open University Press, 9780335202409, 2001
Handboek (Aanbevolen) : Survey Methodology, Groves, R.M., Fowler F.J., Couper, M.P., Lepkowski, J.M., Sinter, E., & Tourangeau, R., 2de, New York: John Wiley & Sons., 9780470465462, 2009
Handboek (Aanbevolen) : The survey research handbook, Alreck P.I. & Settle, R., 3de, BIB, 9780072945485, 2003
Handboek (Aanbevolen) : Surveys in social research, De Vaus, D., 6de, St Leonards NSW: Routledge, 9780415530187, 2014
- Bijkomende info
Slides bij theoretische lessen (verkrijgbaar via Canvas)
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
- De student beschikt over de theoretische kennis nodig om een vragenlijstonderzoek te kunnen opzetten
- De student kan zelfstandig een vragenlijst opstellen die voldoet aan vereisten op vlak van meetkwaliteit, aangepastheid aan doelpubliek, en onderzoeksvragen
- De student is in staat een betrouwbare en valide multi-itemschaal te ontwikkelen
- De student kan een vragenlijst online zetten, daarmee data verzamelen en deze data analyseren
- De student springt vlot om met grote databestanden en bewerkt deze om een gepaste data-analyse mogelijk te maken
- De student rapporteert op doelmatige en correcte wijze over eigen onderzoek, schriftelijk en mondeling, zowel aan een publiek van peers als aan mensen die geen belangrijke methodologische kennis hebben
- De student kan omgaan met zowel positieve als negatieve feedback en gebruikt die om op positieve wijze bij te sturen
- De student is zelfredzaam zijn bij het oplossen van problemen, zelf actief en zoekt doelmatige oplossingen
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Presentatie bepaalt 25% van het eindcijfer
WPO Paper bepaalt 75% van het eindcijfer
Binnen de categorie WPO Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:
- Mondelinge verdediging
met een wegingsfactor 25
en aldus 25% van het totale eindcijfer.
Binnen de categorie WPO Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
- Wetenschappelijk rapport
met een wegingsfactor 75
en aldus 75% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
De evaluatie gebeurt aan de hand van verschillende elementen:
1) Eindproducten (100%)
- Een schriftelijk wetenschappelijk rapport over de eigen opdracht in APA-format (75%)
- De mondelinge rapportering en verdediging van het rapport (25%)
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie