6 ECTS credits
160 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4009572ENR voor alle studenten in het 2e semester van een even academiejaar (bvb. 2012-2013) met een verdiepend master niveau.

Semester
tweejaarlijks: 2e semester van een even academiejaar (bvb. 2012-2013)
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om een inschrijving te kunnen nemen voor 'Adult Stem and Progenitor Cells" moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor 'Ontwikkelingsbiologie en Embryologie' en voor 'Experimentele cellulaire en moleculaire biologie I' OF voor 'Developmental Biology' OF ingeschreven zijn in de Master Specialistische Geneeskunde OF ingeschreven zijn in de master biologie.
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Pathologie/Moleculaire en cellulaire geneeskunde
Onderwijsteam
Luc Bouwens
Henry Heimberg (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
30 contacturen Lecture
70 contacturen Self study
Inhoud

Regenerative medicine is based on classical developmental and stem cell biology. Although much of modern applied stem cell research like phenotypic plasticity still is a matter of intense debate, its potential clinical usefulness is out of question. However, the tremendous speed at which this practice evolves requires serious caution. An anti-climax as was experienced past decade following the hype of gene therapy should be avoided. Therefore none of the preparative phases can be omitted and scrupulous knowledge of the basic principles behind cell differentiation and tissue regeneration is key before one can even start thinking about entering the clinic.

The class "Adult Stem Cells" is taught in English.

Presence during the course is obliged.

The class is problem-oriented with an emphasis on recent research from the teacher's own laboratories. Therefore, the topics discussed in this course reflect the current research interests from the different teachers:

Harry Heimberg (20H)
1) An introduction on adult stem cells.
Do adult stem cells exist? If so, why study them? And how to track adult stem cells? How to isolate and study them? Definition and models.
Some obvious and some less obvious examples.
2) Adult stem cells in bone marrow, brain, muscle, intestine and skin.
Up-to-date data on adult stem cells in different tisseus and organs.
3) Adult stem cells and pancreas.
Do pancreatic duct- or/and acinar cells have progenitor capacity?
Do resident stem/progenitor cells exist in adult pancreas? 
Do bone marrow-derived cells contribute to endocrine regeneration in adult pancreas?

Seminal papers are presentated by the students followed by discussion.

Luc Bouwens (10H):
Models and mechanisms of tissue regeneration
Recognizing tissue stem cells
Transdifferentiation in pancreatic tissue

 

 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Recent scientific publications (reviews and original articles) provided by the different teachers.
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Course slides, Canvas
Bijkomende info

Not applicable

Leerresultaten

Algemene competenties

- Students should become familiar with the "adult stem cell" concept and learn how to approach the adult stem cell using rigid definitions.

- Students should be able to critically evaluate and interpret research design and -results (scientific papers) on the existence and (possible) functions of adult stem cells under healthy and pathological conditions, by examining the research problem, rationale, methodology, results and interpretation.
- Students will be stimulated to participate in scientific discussions on the above mentioned scientific issues.

- Students need to be able to present seminal research papers followed by scientific discussion.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • written exam met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Kennis en inzicht van de studenten met betrekking tot de in de les besproken onderwepen zullen worden geëvalueerd op basis van een schriftelijk examen. De student wordt verwacht verbanden te kunnen maken tussen de verschillende delen van de cursus . Creatieve analyse en kritische interpretatie van de verschillende besproken onderwerpen zijn belangrijker dan zuiver encyclopedische kennis. De examentaal is Engels of Nederlands.

Aanvullende info mbt evaluatie

Written exam (open questions).  Presentation and discussion of scientific papers.

Final score = 75% HOC + 25% paper presentation and discussion

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de biomedische wetenschappen: biomedisch onderzoek
Master in de biomedische wetenschappen: management en bedrijfsleven
Master in de biomedische wetenschappen: klinische biomedische wetenschappen
Master in de biologie: moleculaire en cellulaire biowetenschappen
Master in de biologie: onderwijs
Master of Biology: Molecular and Cellular Life sciences (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Biomedical Research: Standaard traject (enkel aangeboden in het Engels)
Educatieve master in de wetenschappen en technologie: biologie (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)