6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1009608BNW voor werkstudenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Inschrijven voor dit vak is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen registreren voor vakken waarvan de code eindigt op een R.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Laura Gypen
Veerle Soyez (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
32 contacturen Lecture
36.5 contacturen Practical exercises
144 contacturen Self study
Inhoud

In dit opleidingsonderdeel maken de studenten kennis met de organisatiestructuren van de hulpverlening in Vlaanderen (in het bijzonder de hulpverlening gericht op psychische gezondheid en welzijn). Een aantal belangrijke tendenzen en ontwikkelingen in de hulpverlening worden belicht en gebruikt als kader om kritisch te reflecteren over de (actuele) organisatie van de hulpverlening.

Volgende thema’s komen in de hoorcolleges aan bod

    Situering en kadering
        - Historiek; actoren wetgevende kaders en financieringsmechanismen; internationale kaders
    Organisatie(structuren) in de hulpverlening in Vlaanderen
        - De kinder- en jeugdhulpverlening
        - De hulpverlening aan volwassenen
    Tendenzen en thema’s
        - Van categoriaal en integraal naar meer zorggradatie
        - Van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd
        - Transities in de zorg
        - Vrijwillig en / of gedwongen?

Aansluitend bij de hoorcolleges maken de studenten, via zelfstudie, meer diepgaand kennis met de organisatie van de hulpverlening. Vertrekkend vanuit casuïstiek wordt een groepsopdracht uitgewerkt en een werkstuk (in groep) voorbereid

Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Syllabus (recent tekstmateriaal - bundeling van artikels), Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpointpresentaties en korte schriftelijke toelichtingen, ter ondersteuning van de hoorcolleges, Soyez, V., Canvas
Bijkomende info

De verplichte leerstof omvat een syllabus + powerpointpresentaties van de hoorcolleges. Deze worden aan de studenten ter beschikking gesteld via het digitale leerplatform.

Leerresultaten

Algemene competenties

1. De studenten kennen in grote lijnen de organisatie van de hulpverlening in Vlaanderen (actoren en structuren)

2. De studenten kunnen een kritisch standpunt innemen over een aantal actuele themas gerelateerd aan de hulpverlening

3. De studenten kunnen de kennis omtrent de organisatie van de hulpverlening toepassen op casusniveau

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 75% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 25% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen schriftelijk - theorie met een wegingsfactor 1 en aldus 75% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Het examen is schriftelijk. Het gaat om een gesloten boek examen met theoretische en praktijkgerichte vragen over de aangeboden leerstof in de vorm van meerkeuzevragen en/of open vragen.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen praktijk - werkstuk met een wegingsfactor 1 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Studenten maken een groepswerk; op basis van casusbeschrijvingen verkennen ze meer diepgaand het hulpverleningslandschap.

Aanvullende info mbt evaluatie

De evaluatie omvat een werkstuk en een schriftelijk examen.

Werkstuk: studenten maken een groepswerk; op basis van casusbeschrijvingen verkennen ze meer diepgaand het hulpverleningslandschap

Examen: het examen is schriftelijk. Het gaat om een gesloten boek examen met theoretische en praktijkgerichte vragen over de aangeboden leerstof in de vorm van meerkeuzevragen en/of open vragen.


Studenten dienen aan beide evaluatie-onderdelen te participeren om voor dit studiedeel te slagen; studenten kunnen niet slagen (totaalscore) indien zij voor allebei de evaluatie-onderdelen minder dan 10/20 scoren.

Indien de student een onvoldoende haalt op de totaalscore maar geslaagd is voor één van de evaluatie-onderdelen, dan is het mogelijk om de punten van het deel waarvoor men geslaagd is over te zetten van 1ste naar 2de zittijd binnen hetzelfde academiejaar.


Schriftelijk examen: 75% (grotendeels MC, aantal open vragen + eventueel een take home toets (kritische reflectie))

Groepspaper: 25%

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Klinische Psychologie
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor onderwijs
Educatieve master in de gedragswetenschappen: agogische wetenschappen (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: communicatiewetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: politieke wetenschappen en sociologie (90 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de maatschappijwetenschappen: criminologische wetenschappen (90 ECTS, Etterbeek)
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel arbeids- en organisatiepsychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel klinische psychologie