3 ECTS credits
78 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4012381EEW voor werkstudenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.
-achtergrondinformatie over kwaliteitsdenken in het algemeen
-verschillende definities van kwaliteit
-meest courante terminologie en begrippen ivm kwaliteitszorg
-belichten van verschillende methoden en procedures van kwaliteitsbehoud en -verbetering in de gezondheidszorg (in de klinische praktijk en in de organisatie en regelgeving van de gezondheidszorg)
-specifiek regeling mbt kwaliteitszorg in België
-achterliggende wettelijke kader (gegevensverwerking, beroepsgeheim, ...)
-studenten illustreren het verwerken van de theoretische kennis ahv het ontwikkelen van een initiatief tot kwaliteitsverbetering uit de eigen praktijk/ervaring (probleemstelling, doelstelling van verandering, methode van verandering)
Tijdens een deel van de hoorcolleges wordt er verwacht van de studenten dat ze, onder begeleiding van de docent, een eigen voorbeeld van kwaliteitsverbetering in de gezondheidszorg (vanuit hun eigen werkervaring) ontwikkelen en in groep naar voren brengen en bediscussiëren met de docent en mede-studenten. Tijdens deze hoorcolleges moeten de studenten verplicht aanwezig zijn.
-student kan de behoefte aan kwaliteitszorg binnen de gezondheidszorg kaderen in een ruimere context
-student kan ‘kwaliteit’ definiëren en vertalen naar de gezondheidszorg
-student kent de courante begrippen m.b.t. de kwaliteit en (patiënten)veiligheid in de gezondheidszorg en kan het verband ertussen aangeven
-student begrijpt de meest belangrijke concepten m.b.t. kwaliteitszorg in de gezondheidszorg en kan deze uitleggen aan de hand van een concreet voorbeeld uit de eigen praktijk/ervaring
-student heeft kennis van belangrijke methoden en meetinstrumenten voor kwaliteitzorg in de gezondheidszorg
-student heeft kennis van het achterliggende wettelijke kader in België
-student kan een eigen voorbeeld van kwaliteitsverbetering in de gezondheidszorg uitwerken en beknopt voorstellen/bediscussiëren met medestudenten en docent
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer
HOC Presentatie bepaalt 30% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie HOC Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:
-schriftelijke examen (14/20)
-ontwikkeling en voorstelling in groep van eigen voorbeeld van kwaliteitsverbetering in de gezondheidzorg, inclusief discussie met mede-studenten en docent tijdens de hoorcolleges (6/20)
De student moet op beide onderdelen apart 10/20 hebben om te slagen
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de biomedische wetenschappen: klinische biomedische wetenschappen
Master in het management en het beleid van de gezondheidszorg: Standaard traject
Educatieve master in de gezondheidswetenschappen: standaard traject (120 ECTS, Etterbeek)