6 ECTS credits
168 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4023114FNW voor werkstudenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Business
Onderwijsteam
Malaika Brengman (titularis)
Lore Van Besien
Onderdelen en contacturen
18 contacturen Hoorcollege
14 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
136 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In het kader van dit vak krijg je de kans om samen met medestudenten in teams deel te nemen aan een Online Marketing Challenge, waarvoor je met je team zelf een digitale marketingcampagne op poten mag zetten voor een non-profit organisatie, gebruik makend van een ter beschikking gesteld marketing budget van $ 10.000 over een periode van minimum 30 dagen. Maar eerst leer je de knepen van het vak kennen aan de hand van een theoretisch luik.

Je leert hoe het digitale marketinglandschap in elkaar zit en maakt kennis met de mogelijkheden van Google Ads en performance marketing.

Vervolgens word je ingewijd in de toepassing van Google Ads Search engine advertising en de analyse van de impact op conversie (werving van deelnemers, leden, fondsen etc...).

Uiteindelijk leer je hoe je de effectiviteit van campagnes monitort via Google Analytics om ze aan de hand van je bevindingen te optimaliseren.
Via de  Online Marketing Challenge krijg je de kans je verworven kennis direct in de praktijk toe te passen.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides en extra referentie materiaal op Canvas, Canvas
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Toegang tot online cursussen van Google wordt verleend, Google
Bijkomende info

(!) Wegens de specifieke real-life praktijkopdracht die geïncorporeerd is in dit vak wordt het totaal aantal studenten dat toegelaten is per academiejaar beperkt tot 40.

Geïnteresseerde studenten dienen zich zo snel mogelijk bij aanvang van het academiejaar en uiterlijk tegen het einde van de eerste lesweek (week 2 academische kalender) aan te melden bij het onderwijsteam en met succes een korte selectieproef te doorlopen vooraleer ze zich definitief kunnen inschrijven. Meer info over de selectieprocedure is te vinden op het canvas leerplatform.

Studenten krijgen plaats in een team naar keuze op basis van de scores bij de eerste tussentijdse toets. 

Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie Canvas.

De concrete inplanning van de lessen wordt meegedeeld bij aanvang van het semester.

Het is mogelijk dat één van de lessen niet op de VUB campus maar elders in het centrum van Brussel zal plaatsvinden.

Toelichting werkvormberekening

  • Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
  • Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
  • Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

HOC: 18 uur

  • introductieles: 2 uur
  • hoorcolleges: 16 uur (8 x 2 uur) - deels digitaal

WPO: 14 uur

  • praktijk toepassingen: 8 uur (4 x 2 uur)
  • individuele feedback per groep en coaching: 6 uur

ZELF: 136 uur

  • Zelfstudie aan de hand van digitaal zelfstudiemateriaal (link beschikbaar op Canvas) en de cursussen over Google Ads en Google Analytics beschikbaar op Skillsshop (56u)
  • Pre-Campaign rapport (8 uur)
  • Google Online Marketing Challenge (60u)
  • Post-Campaign rapport (12 uur)

Er is geen specifieke begeleiding voor werkstudenten. Werkstudenten die dit studiedeel wensen te volgen doen dit samen met de dagstudenten. Werkstudenten worden zo veel mogelijk in groepjes ingedeeld met andere werkstudenten, zodat ze op andere tijdstippen kunnen vergaderen

Leerresultaten

Algemene competenties

Aan de hand van deze cursus krijgt de student een grondig inzicht in het digitale marketinglandschap en de digitale trends. De student is bekend met de toepassing van Google Ads, performance marketing en search engine advertising en de analyse van de impact  van de campagne op conversies (werving deelnemers, leden, fondsen, etc...). De student weet hoe de effectiviteit van campagnes te monitoren via Google Analytics om ze aan de hand daarvan te optimaliseren. Via de praktijkopdracht leert de student de opgebouwde theoretische kennis over digitale marketing ook in de praktijk toe te passen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Online Marketing Challenge met een wegingsfactor 75 en aldus 75% van het totale eindcijfer.
  • Tussentijdse kennis toets met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Punten volledig te behalen tijdens het semester door het behalen van de tussentijdse kennis toets tegen de gestelde deadline (25% van het totaal cijfer), alsook in grote mate via de praktijkopdracht in het kader van de Online Marketing Challenge, waarbij in groep een digitale marketing campagne moet worden opgezet, uitgevoerd en eventueel bijgestuurd en waarover gerapporteerd dient te worden in de pre- en post campaign rapporten (75% van het totaal cijfer).

De precieze deadlines worden bij aanvang van het semester vastgelegd en tijdens de les en via Canvas duidelijk meegegeven.  

Voor de praktijkopdracht dient in groepjes gewerkt te worden. Het is belangrijk dat groepen zo snel mogelijk gevormd worden bij de aanvang van het semester en uiterlijk tegen het eind van de derde week van het semester.

Het slagen van de tussentijdse toets uiterlijk in de derde week is daarbij een verplichte voorwaarde om bij een groepje te kunnen aansluiten. Hierbij wordt een verhoogde cesuur gehanteerd.

De verschillende deelopdrachten zijn verplicht. Er worden geen vervangingsopdrachten toegekend.

Het niet respecteren van deadlines leidt tot een verlies aan punten.

Het groepspunt kan individueel bijgesteld worden op basis van peerevaluaties, alsook de aanwezigheid en actieve participatie tijdens de les en op feedbackmomenten en tijdens de groepsopdracht zoals geregistreerd via de logfiles.

Ongewettigde afwezigheid op ten minste één van de verplichte examengedeelten heeft afwezigheid voor de totaalbeoordeling tot gevolg.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de communicatiewetenschappen: media, strategie en marketing
Master handelsingenieur: Standaard traject
Master in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Educatieve master in de economie: standaard traject (90 ECTS, Etterbeek)