6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4016946FNW voor werkstudenten in het 1e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk voor werkstudenten.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Marc Jacobs (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
90 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De cursus is een verkenning van de 21ste-eeuwse paradigma's van "erfgoed" en van “kritische erfgoedstudies”.

1)      Hoe is het semantisch veld van het concept “heritage” (patrimoine/erfgoed) voor en in de 21ste eeuw geëvolueerd? Welke rol speelde UNESCO daarbij sinds de Tweede Wereldoorlog? Welke voorlopers van wat in de jaren 2020 “erfgoed” genoemd wordt, bestonden er in en rond Frankrijk voor en na de Franse revolutie? Is het (al) mogelijk om die evoluties vanuit globale lange-termijn-perspectieven te differentiëren?

2)    Subsidiariteit en erfgoedbeleid (met focus op de 21ste eeuw): bespreking van recente en verwachte evoluties van erfgoedbeleid in Vlaanderen en bij uitbreiding België, in een internationaal perspectief. Naast de in Vlaanderen, Wallonië en Brussel bevoegde overheden en de van kracht zijnde erfgoeddecreten en regelgeving, worden ook de relevante internationale teksten bestudeerd. Bijzonder aandacht gaat uit naar de kader-conventie van de Raad van Europa over de waarde van cultureel erfgoed voor de maatschappij (Faro, 2005). We verkennen op welke manieren actoren in Vlaanderen met het repertoire van beschikbare krachtige teksten en instrumenten van UNESCO, van internationale NGOs, van Europese instellingen en Belgische, Vlaamse en lokale overheden en organisaties aan de slag (zouden kunnen) gaan.  We onderzoeken ook hoe het erfgoedveld in Vlaanderen in de 21ste eeuw uitgekristalliseerd is en de volgende jaren kan evolueren.

3) Erfgoedvaardigheden, methoden, technieken en voorbeeldpraktijken: een bloemlezing

4) Welke debatten worden in het huidige en het vorige decennium gevoerd binnen het veld van kritische erfgoedstudies? Hoe draagt dit bij tot inter-, trans- en post-disciplinaire benaderingen van erfgoed?

Bijkomende info

.Studiemateriaal (PowerPoints, PDFs, ...) en verwijzingen naar websites en literatuur zullen worden aangeboden op het leerplatform. 

Leerresultaten

Algemene competenties

  • De studenten kunnen de domeinen, genealogie en de evolutie van het semantisch veld van het concept erfgoed in de 21ste eeuw beschrijven.
  • De studenten kunnen verschillende instrumenten van hedendaags erfgoedbeleid en -praktijk mobiliseren en toepassen.
  • De studenten kunnen de kernconcepten, modellen en netwerken van de protagonisten, het potentieel en de uitdagingen van het paradigma van kritische erfgoedstudies in de jaren 2010 en 2020 identificeren, uitleggen en bediscussiëren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Er wordt een cijfer op 20 gegeven.

1)  Er is een mondelinge ondervraging over de geziene leerstof op 12 punten. .
 
2) Er moet een (op het examen besproken) werkstuk gemaakt worden over een eigentijdse case van cultureel erfgoedtheorie, beleid en/of praktijk (op 8 punten). 

Voor de tweede zittijd moet een nieuwe versie van het werkstuk worden ingeleverd en moet het mondelinge examen (waarbij onder meer het werkstuk wordt besproken) opnieuw worden afgelegd.

 

 
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: geschiedenis (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: kunstwetenschappen en erfgoedstudies (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: wijsbegeerte (120 ECTS, Etterbeek)
Educatieve master in de cultuurwetenschappen: moraalwetenschappen en humanistiek (120 ECTS, Etterbeek)
Master in de archivistiek: erfgoed- en informatiebeheer: Profiel Archief- en Erfgoedbeheer