6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1017038ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Laurence Claeys (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
36 contacturen Lecture
132 contacturen Self study
Inhoud

Dit studiedeel wil studenten vertrouwd maken en inzicht geven in de belangrijkste technologieën en innovatietheorieen die het mogelijk maken tijd en plaats van communicatie te overbruggen.  Dit gebeurt aan de hand van het bestuderen van theoretische invalshoeken en historische mijlpalen in de ontwikkeling van communicatietechnologieën. Dit opleidingsonderdeel legt de nadruk op het creeeren van inzicht in de technologische aspecten van communicatietechnologieën (op niveau van artefacten, zendsysteem, leveringssysteem, software,…) maar wel vanuit een breder perspectief: naast de technologische aspecten worden ook de sociale, historische en economische aspecten bestudeerd. Het opleidingsonderdeel bespreekt, naast de historische innovaties die een belangrijke rol gespeeld hebben in de maatschappelijke evolutie, ook de huidige technologische trends en de innovatie theoretische denkkaders die helpen om mee na te denken over de toekomst vanuit een communicatiewetenschappelijk perspectief.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides, Canvas
Cursustekst (Vereist) : Inleiding tot de Communicatietechnologieën, Claeys, VUB, 2220170004891, 2018
Bijkomende info

De hoorcolleges worden ondersteund door PowerPoint-slides die zowel een structuur als grote delen van de inhoud van de lessen weergeven alsook illustraties en voorbeelden bevatten. De slides worden ter beschikking gesteld via Canvas. De studenten worden aangemoedigd ook eigen nota’s te nemen in de les als aanvulling op de slides. Tijdens de les wordt ook videomateriaal gebruikt en wordt aan de studenten gevraagd quizzes te maken die op Canvas worden aangeboden.  Daarnaast wordt een beknopte reader met verplichte literatuur (met o.a. Nederlandstalige en Engelstalige artikels, conceptenlijst) aan de studenten ter beschikking gesteld. De reader maakt ook deel uit van de leerstof.

Toelichting werkvormberekening

Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

HOC: 36 uur (12 x 3 uur)

ZELF: 132 uur

  • cursus bijhouden tijdens het semester en volgen van actualiteit, a rato van 1 uur per uur HOC: 36 uur
  • invullen quizzes (individuele voorbereiding discussiemoment): 4 uur
  • lezen van papers (aanvullend op lesmateriaal), a rato van 1 uur per HOC: 12 uur
  • digitale portfolio (materiaal verzamelen en verwerken): 48 uur
  • voorbereiden examen: 32 uur (4 dagen van 8 uur)
Leerresultaten

Algemene Competenties

Dit studiedeel draagt bij aan volgende algemene leerresultaten van de bachelor communicatiewetenschappen:

  • De studenten hebben specifiek kennis en begrip van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen  communicatiewetenschappelijke benaderingen van media, internet en globalisering.
  • De studenten hebben inzicht in de positie en onderlinge relatie van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen het vakgebied en dit steeds in verhouding tot andere theorievorming, methoden, concepten en modellen in andere disciplines (interdisciplinariteit).
  • De studenten hebben kennis en begrip van de historische en recente ontwikkelingen van media en communicatie.
  • De studenten hebben kennis en begrip van de structuren, werking en processen binnen media- en communicatieorganisaties, media- en communicatiepraktijken en media- en communicatiemarkten en hun relaties met media, internet en globalisering.
  • De studenten kunnen kritisch en zelf-reflectief, binnen een langetermijnperspectief, uitgaand van een interdisciplinaire invalshoek, en zich hoedend voor monocausale interpretaties de impact inschatten van sociale, culturele, economische, ethische, technologische, politieke, juridische en andere factoren op communicatieprocessen. 
  • De studenten reflecteren over de eigen positie als wetenschapper, duiden de eigen aannames en identificeren en expliciteren kritisch eigen vooronderstellingen.
  • De studenten ontwikkelen een attitude van luisterbereidheid en respect voor elkaar om op basis van wetenschappelijk en empirisch onderbouwde argumenten discussies aan te gaan.
  • De studenten kunnen begeleid zelfstandig, creatief, kritisch en ondernemend leren en handelen.
  • De studenten geven blijk van een geïnteresseerde, leergierige en zoekende ingesteldheid en beschikken over een open attitude ten aanzien van een leven lang en zelfstandig leren.

Specifieke leerdoelstellingen

Op het einde van dit studiedeel moeten de studenten:

  • Begrip van de verschillende theoretische visies over de informatiesamenleving  en innovaties (van technologisch determinisme tot sociaal determinisme).
     
  • Onderkennen van de basisconcepten van communicatietechnologieën  (signalen, formaten, applicaties,…)
     
  • Begrip van de geschiedenis en de actuele evoluties van de technische, sociale, economische en historische facetten van de productie en het gebruik van communicatietechnologieën.
     
  • Op zelfstandige basis inzicht genereren, evalueren en kritisch reflecteren over de technische, sociale, economische en historische facetten van de productie en het gebruik van communicatietechnologieën op macro en microniveau.
     
  • Een open attitude van luisterbereidheid en respect voor argumenten in discussie, gecombineerd met een open blik op de wereld en de technologie.
     
  • Zelfstandig en en in groep samenwerken voor het vervullen van opdrachten.
     
  • Het op zelfstandige basis verzamelen van informatie over nieuwe technologische trends en deze kunnen plaatsen in technologische, economische en historische kaders.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 30% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Taken met een wegingsfactor 1 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Niet van toepassing.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Master in de psychologie: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie