4 ECTS credits
110 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4017238ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Ingenieurswetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Architectonische ingenieurswetenschappen
Onderwijsteam
Niels De Temmerman (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
24 contacturen Lecture
24 contacturen Practical exercises
Inhoud

Vandaag worden ontwerpers, architecten, ingenieur-architecten of bouwkundig ingenieurs, die ingrijpen in de bebouwde omgeving, direct of indirect geconfronteerd met het concept  van duurzaamheid. Duurzaam ontwerpen vereist een holistische visie, waarbij alle aspecten in acht genomen dienen te worden, die van invloed zijn op de complete levenscyclus van constructies, hun constitutieve componenten en de materialen waaruit ze gemaakt zijn. Ook mag hierbij de schaal van de ruimtelijke planning, in het bijzonder de schaal van de stad, niet over het hoofd worden gezien. Verantwoordelijkheid nemen voor zijn ontwerpen en de manier waarop ze opereren in de bebouwde omgeving – nu en in de toekomst – is een sleutelaspect.

‘Entiteiten’ (stedelijke fragmenten, constructies, componenten) waarvan we eisen dat ze van nut zijn, nu en in de (nog onbekende) toekomst, moeten voorzien worden van een bepaalde transformatiecapaciteit. Transformatie van structuren voor architecturale en ingenieurstechnische toepassingen, wordt doorgaans bereikt door een van twee methoden: door het incorporeren van een kinematisch mechanisme in de structuur of door de constructie te ontwerpen als een bouwkit.

Een structureel mechanisme ontwerpen leidt tot wat in het algemeen een ‘ontplooibare constructie’ wordt genoemd. Dit soort constructie transformeert van een compacte configuratie tot een geëxpandeerde, ontplooide configuratie die een architecturale functie kan vervullen. Voorbeelden van toepassingen zijn tentoonstellingspaviljoenen, noodtenten, overdekkingen voor buitenpodia of aanpasbare daken voor sportfaciliteiten.

Een transformeerbare bouwkit (kit-of-parts) ontwerpen vereist dat de structuur gedeeltelijk of volledig kan worden ontmanteld in haar constitutieve componenten, waarna ze kan worden herbouwd waardoor aanpassing aan veranderende omstandigheden mogelijk wordt. Sleutelconcepten zijn compatibiliteit en hergebruik van componenten.

In de cursus wordt gefocust op het verkrijgen van kennis en inzicht in enkele aspecten van duurzaam ontwerpen en transformeerbare structuren: de nodige concepten, methodologieën, tools en technieken worden aangeleerd. Ook worden digitale parametische tools aangeleerd (Rhinoceros 3D + plugin Grasshopper) en wordt via deelopdrachten aangeleerd hoe die voor het ontwerp en de analyse van een transformeerbaar concept kunnen worden ingezet. Als eindopdracht wordt van de student verwacht dat hij deze kennis zelfstandig kan inzetten voor een ontwerpproject, waarbij blijk wordt gegeven van inzicht, creativiteit en kritische reflectie. Het ontwikkelde concept speelt zich op een of meerdere van vier schaalniveaus af: materiaal, component, constructie of ruimtelijke planning.

Bijkomende info

Studiemateriaal:

Alle presentaties, lijsten van relevante papers en boeken en aanbevolen lectuur zijn te vinden op de cursuspagina’s op http://pointcarre.vub.ac.be

Aanbevolen voorkennis:

Studenten worden verwacht over de nodige kennis en vaardigheden te beschikken om een ontwerpproject te kunnen concipiëren gebaseerd op rationele argumenten, dat een antwoord biedt op een goedgedefinieerde probleemstelling.

Voor alle informatie en communicatie wordt gebruikgemaakt van het Engels. Het kunnen begrijpen, spreken en schrijven van de Engelse taal wordt verwacht.

Kennis van digitale ontwerp- en analysetools is een voordeel.

Leerresultaten

Algemene competenties

Kennis en inzicht verwerven

Kennis hebben van de beschikbare tools en methodologieën voor het ontwerpen van transformeerbare constructies

Inzicht verwerven in de methodologie van het ‘geparametriseerd ontwerpen’, waarbij het genereren van een digitaal model van een driedimensionale constructie voor architecturale of bouwkundige toepassingen centraal staat

Een holistische visie hebben op ontwerpen, wat neerkomt op het in acht nemen van alle aspecten die van invloed kunnen zijn op het duurzame karakter van een ontwerp

Inzicht verwerven in hoe transformatie kan bijdragen tot het duurzame karakter van gebouwen en constructies

Kennis en inzicht toepassen

In staat zijn om een specifieke context te analyseren, een probleemstelling te formuleren en daarop een geïntegreerd antwoord kunnen bieden gebaseerd op rationele argumenten

In staat zijn om constructies te ontwerpen met een transformatiecapaciteit gebruikmakend van relevante en state-of-the-art concepten, methodologieën en technieken

De relevante parameters nodig voor het genereren en het transformeren van een geometrie kunnen afleiden

Door middel van kritische zelfreflectie de voorgestelde oplossing kunnen evalueren en bijsturen waar nodig.

Communicatie

In staat zijn om de ontwerpresultaten te communiceren aan de hand van tekeningen en fysische (schaal)modellen

In staat zijn om verbaal te communiceren over een project op een duidelijke en goedgestructureerde wijze, gebruikmakend van het correcte vocabularium

Een efficiënt gebruik van het electronische leerplatform Pointcarré

Leervaardigheden

In staat zijn om een ontwerpproject zelfstandig te definiëren en te concipiëren en grafisch en verbaal te presenteren

Kritisch kunnen reflecteren over commentaren en aanbevelingen

In teamverband kunnen werken en in staat zijn om de resultaten van medestudenten te bediscussiëren en te evalueren

Het doel is de vaardigheid te ontwikkelen om een logisch gestructureerd parametrisch model van een driedimensionale constructie op te bouwen, waarbij het begrip transformatie centraal staat. Het resulterend model laat toe om bepaalde constructieve aspecten of architecturale kwaliteiten onmiddellijk en dynamisch aan te passen en te evalueren

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 40% van het eindcijfer

WPO Presentatie bepaalt 15% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 35% van het eindcijfer

Andere bepaalt 10% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen met een wegingsfactor 1 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Tussentijdse presentatie met een wegingsfactor 1 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Oefeningen met een wegingsfactor 1 en aldus 35% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Evolutie met een wegingsfactor 1 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De individuele oefeningen tijdens de lessen worden gebruikt om de kennis van en het inzicht in het digitaal parametrisch ontwerp te evalueren. Deze dienen op regelmatige tijdstippen te worden ingediend via Pointcarré en zijn individueel.

De studenten worden verwacht om een ontwerpproject af te leveren binnen de context van de besproken thema’s gerelateerd aan duurzaam ontwerpen en transformeerbare structuren. Deze opdracht maakt deel uit van groepswerk, waarbij een succesvolle samenwerking tussen de groepsleden wordt verwacht. Voor de ontwerpopdracht zal de individuele score per student identiek zijn aan die van de groep waar de student toe behoort.

Door middel van een tussentijdse presentatie of rondetafeldiscussie zal het voorlopige concept worden bediscussieerd en geëvalueerd. Deze opmerkingen en aanbevelingen dienen verwerkt te worden in de finale examenpresentatie, waarbij de lesgevers en externe juryleden met relevante expertise zullen aanwezig zijn. Het finaal verwachte resultaat bestaat uit een grafische en verbale presentatie en een poster die de probleemstelling, doelstelling, ontwerpresultaten en conclusies duidt. Het gebruik van fysische (schaal)modellen wordt sterk aangemoedigd. Het proces van de student wordt ook geëvalueerd, waarbij rekening gehouden wordt met actieve participatie in de klassikale discussies en de globale evolutie.

Wie niet deelneemt aan de presentaties of niet alle deeltaken (op tijd) inlevert kan niet slagen voor dit studiedeel.

De eindscore wordt als volgt berekend:

De individuele oefeningen tellen mee voor 35%
De tussentijdse presentatie telt mee voor 15%
De examenpresentatie telt mee voor 40%
De evolutie gedurende de cursus (proces) telt mee voor 10%

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de ingenieurswetenschappen: architectuur: Standaard traject