6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1019625BNW voor werkstudenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Aan dit vak zijn inschrijvingsvereisten gekoppeld. Om een overzicht te krijgen van de inschrijvingsvereisten ga naar https://www.vub.be/nl/studying-vub/practical-info-for-students/study-guidance/study-path/individueel-studietraject#paragraph--id--71665 Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor 'Statistiek I: meetschalen en beschrijvende statistiek' (niet de verkorte bachelor) en 'Statistiek II: kansrekening en inductieve statistiek'. Studenten die ingeschreven zijn in een schakel- of voorbereidingsprogramma kunnen dit opleidingsonderdeel opnemen. LET OP: inschrijven voor dit vak is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen registreren voor vakken waarvan de code eindigt op een R. Bij Inschrijvingen/ studentenadministratie@vub.be moet je ingeschreven zijn aan de VUB als werkstudent voor het huidige academiejaar.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Peter Theuns (titularis)
Alain Isaac
Jennifer De Cremer
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
39 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
30 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud
  • Statistiek III: univariate data-analyse behandelt vaak toegepaste methoden voor statistische analyse van univariate data, zowel parametrische als niet-parametrische. Methoden worden voorgesteld in een overzicht op basis van het meetniveau (Nominaal, Ordinaal, Interval of hoger) en het aantal te vergelijken steekproeven (1, 2, of meer). In dit vak wordt het gebruik van statistische software uitgediept en verbreed: studenten gaan aan de slag met grotere en complexere data-files, weliswaar “klaar voor gebruik”. Alle topics die in de hoorcolleges worden behandeld worden zowel in de WPO als dmv software in praktijk gebracht. Bij de rapportering van statistische resultaten wordt systematisch het APA-format gebruikt en geëist.

    De WPO's omvatten enerzijds "oefeningen met de hand", waarbij de theorielessen worden verdiept met oefeningen die door de student zelf moeten worden gemaakt, onder begeleiding van een assistent. Tijdens WPO lessen wordt slechts een beperkt aantal oefeningen gemaakt, verder inoefenen is onderdeel van het voor dit studiedeel vereiste zelfstandig werk.

    Naast bovenstaande oefeningen wordt ook geoefend met statistische software. Ook dit aspect van de WPO's vergt in belangrijke mate zelfstudie om te bereiken dat de student in staat is om zelfstandig en vlot antwoorden op gestelde vragen weet te beantwoorden door gegeven data met behulp van statistische software te analyseren.

    Behandelde topics

        Onderscheidingsvermogen
        Inferentie over populatiegemiddelden: t-tests / ANOVA
            t-verdelingen
            inferentie over de verwachting van 1-populatie (betrouwbaarheidsinterval/hypothesetoets)
            Vergelijken van 2 verwachtingen
                t-test voor gekoppelde (afhankelijke) metingen
                t-test voor onafhankelijke steekproeven
            Inferentie over niet-normaal-verdeelde populaties (data transformatie)
            Onderscheidingsvermogen van t-tests (G*power)
        Inferentie over nominale variabelen: aantallen en proporties
            benadering ahv normaalverdelingen voor grote steekproeven
            aangepaste benaderingen voor kleinere steekproeven (plus vier)
            bepalen van de nodige steekproefgrootte
            inferentie over het verschil tussen 2 proporties
            inferentie voor contingentietabellen
        Niet-parametrische toetsen
            Tekentest voor gekoppelde data
            Wilcoxon rang tekentest
            Wilcoxon rang som test / Mann-Whitney test
            Kolmogorov-Smirnov test / McNemar / Bartlett's test
            Chi-kwadraat goodness-of-fit test
            Kruskal-Wallis test
        Lineaire modellen
            Vergelijken van meerdere verwachtingen: ANOVA (Oneway)
            Univariate Regressie-analyse

Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Statistiek in de Praktijk, Opgavenboek, Moore, D.S. & McCabe, G.P., 5de herziene druk, Academic Service, 9789039523612, 2006
Handboek (Aanbevolen) : Statistiek in de Praktijk, Theorieboek, Moore, D.S. & McCabe, G.P., 5de herziene druk, Academic Service, 9789039523605, 2006
Bijkomende info

Bijkomend studiemateriaal, waaronder lesopnames (Nederlands)  wordt beschikbaar gesteld via CANVAS

Leerresultaten

Cognitieve vaardigheden

Naast een zeer grondige kennis van de theorie wordt vooral verwacht dat de student zelfstandig de aangeleerde technieken kan toepassen op realistische data en deze kan aanwenden om voorgelegde problemen op te lossen.

Fouten van de 1ste en 2de soort uitleggen aan de hand van een figuur

Onderscheidingsvermogen bepalen en toelichten

Zelfstandig een onderzoeksvraag vertalen in een statistische hypothese.

Uitleggen op welke manier het begrip "steekproevenverdeling" een belangrijke rol speelt in inferentiële statistiek.

In functie van het meetniveau en het aantal te vergelijken steekproeven, een gepaste keuze maken voor een parametrische of niet-parametrische toets

Methoden die in hoorcolleges en WPO’s behandeld zijn (zoals beschreven in inhoud) zelfstandig handmatig uitvoeren.

Methoden die in hoorcolleges en WPO's behandeld zijn (zoals beschreven in inhoud) zelfstandig toepassen met statistische software.

Resultaten van zelf uitgevoerde significantietoetsen interpreteren en erover rapporteren in APA stijl.

Reactieve vaardigheden

Medestudenten helpen bij het verwerken van leerstof

Actief deelnemen aan het discussieforum voor dit opleidingsonderdeel

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 80% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 80 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Theorie + Oefeningen

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen statistische software met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Software

Aanvullende info mbt evaluatie

De evaluatie omvat 2 delen:

  1. Schriftelijk eindexamen (80%).
  2. Praktische proef over vaardigheid met statistische software  (20%)

Indien men in totaal niet geslaagd is, kan het cijfer van een onderdeel, waarvoor minstens 60% van het maximale cijfer werd behaald, overgedragen worden van de eerste naar de tweede zittijd. Overdracht van (deel)cijfers naar een volgend academiejaar wordt niet toegestaan. 

Voor elk examenonderdeel telt steeds het laatst behaalde cijfer op dat onderdeel. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Startplan
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Klinische Psychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 45 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 45 studiepunten met Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Psychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel arbeids- en organisatiepsychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel klinische psychologie