6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4020777FER voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Recht en Criminologie
Verantwoordelijke vakgroep
Faculteit Recht en Criminologie
Onderwijsteam
Tom Wera
Koen Byttebier (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
13 contacturen Practical exercises
110 contacturen Self study
Inhoud

Het opleidingsonderdeel is een "reflectievak" en heeft als voorwerp de "ethiek van de sociaaleconomische ordening".

In het opleidingsonderdeel gaat een centrale aandacht uit naar de juridische mechanismen en de economische denkpatronen die de samenleving in het algemeen, en haar sociaaleconomische ordening in het bijzonder, gestalte geven.

Bemerkingen  :

1. Het onderwijs van dit opleidingsonderdeel alsook het examen zal op aangeven van de titularis volledig (of gedeeltelijk) digitaal (kunnen) worden aangeboden.

2.De voorziene contacturen bestaan uit een combinatie van actueel plaatsvindende lessen (al dan niet digitaal) en van eerder gemaakte lesopnames (dit laatste inzonderheid wanneer het gaat om ongewijzigde leerstof)."

Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : De onvrije markt, K. Byttebier, Garant, 9789044133066, 2015
Handboek (Aanbevolen) : Nu het gouden kalf verdronken is, Van hebzucht naar altruïsme als hoeksteen voor een Nieuwe Monetaire Wereldorde, K. Byttebier, Maklu, 9789046607510, 2015
Handboek (Aanbevolen) : Towards a New International Monetary Order, K. Byttebier, Springer E-book, 9783319525181, 2017
Handboek (Aanbevolen) : The unfree market and the law, On the immorality of making capitalism unbridled again, K. Byttebier, Springer E-book, 9783319973821, 2018
Handboek (Aanbevolen) : The tools of law that shape capitalism, And how altering their use could give form to a more just society, K. Byttebier, Springer E-book, 9783030241827, 2019
Handboek (Aanbevolen) : And How Altering Their Use Could Give Form to a More Just Society, K. Byttebier, Springer International Publishing, 9783030241841 , 2020
Handboek (Aanbevolen) : How economics became the problem, An urgent call to legal action, K. Byttebier, VUB Press, 9789461171276, 2021
Bijkomende info

Specifieke materies die in het opleidingsonderdeel aan bod komen, zijn:

  • het wezen van het kapitalisme en de vrije markt en van de ideologieën die deze vormgeven;
  • "Tools" van het kapitalisme I: de dichotomie arbeid en kapitaal en hun juridische vormgeving;
  • "Tools" van het kapitalisme II: Vrijheid, Gelijkheid en anti-solidariteit;
  • Rechts vs. Links: hoe ideologieën het uitzicht van de sociaaleconomische ordening hebben bepaald;
  • Het uitzicht van de kapitalistische leefwereld;
  • Van ideologische dogma’s naar een nieuwe sociaal economische ethiek?
  • Specifieke materies ad hoc.
  • Gastcolleges en externe sprekers. Het doceren van de voormelde leerinhouden en of van de recente ontwikkelingen in het vakgebied, kunnen eventueel worden ondersteund en worden gefaciliteerd door occasionele gastcolleges of lezingen door externe (eventuele buitenlandse)  sprekers.
Leerresultaten

Algemene competenties

In het kader van het onderhavige opleidingsonderdeel worden de volgende leerresultaten nagestreefd:

1. De studenten verwerven een gespecialiseerde kennis binnen het domein van het economisch recht (inzonderheid van de leerstof behandeld in het opleidingsonderdeel).

2. De studenten kunnen over het economisch recht als evolutief maatschappelijk (al dan niet universeel) fenomeen, kritisch reflecteren; ze zijn in staat om nieuwe evoluties in hun context te kaderen en te begrijpen en weten dat ze hun kennis voortdurend (zullen) moeten  bijsturen.

3. De studenten situeren hun grondige kennis van het recht in een ruime context – politiek, economisch, rechtstheoretisch, historisch, filosofisch, ethisch, psychologisch, sociologisch dan wel cultureel.

4. De studenten begrijpen hoe rechtsregels (inzonderheid tot vormgeving van de sociaaleconomische ordening) tot stand komen, welke beginselen daaraan ten grondslag liggen, welke doelstellingen daarmee worden beoogd; ze weten dat deze regels en beginselen en de interpretatie ervan evolueren en kunnen daarover kritisch reflecteren.

5. De studenten zijn in staat onafhankelijk en kritisch na te denken en te ageren; ze kunnen zelfstandig leren en werken.

6. De studenten kunnen problemen analyseren die raakvlakken hebben met verschillende deelgebieden van het recht en voor deze complexe problemen juridisch en maatschappelijk verantwoorde oplossingen vinden.

7. De studenten kunnen de eisen die voor het wetenschappelijk onderzoek in de rechten in zijn verschillende fasen gelden toepassen: onderzoeksbenadering, formulering van onderzoeksvragen, uitwerken van onderzoeksmethode, strategieën voor het zoeken, vergaren en selecteren van bronnen, bepalen van de relevantie van het onderzoek in zijn bredere juridische en maatschappelijke context.

8. De studenten kunnen met leken en met vakgenoten communiceren, hun standpunten duidelijk verwoorden, samenwerken en in discussie treden; ze kunnen logisch en correct juridisch argumenteren en hun standpunt verdedigen.

9. De studenten kunnen bronnen in andere talen (inzonderheid het Frans en het Engels) raadplegen, en kunnen uiteenzettingen in elk van deze talen volgen, begrijpen en samenvatten.

10. De studenten zijn vertrouwd met de vaardigheden en technieken die vereist zijn om juridische teksten, gelet op hun doelstellingen, duidelijk en in een samenhangende opbouw op te stellen, en kunnen zich daar kritisch tegenover stellen. Ze geven het resultaat van hun onderzoek weer in een logisch opgebouwd en schriftelijk verslag en in een groepspresentatie weer.

11. De studenten kennen de bestaande instrumenten voor rechtsbescherming, handhaving van rechtsregels, vermijding van conflicten; ze hebben inzicht in alternatieve oplossingen voor regelgeving en conflictbeheersing.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
WPO Presentatie bepaalt 60% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie WPO Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • WPO Presentatie met een wegingsfactor 1 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Individuele paper met een wegingsfactor 1 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:

1. Invididuele paper: 40%

Een door de student te schrijven individuele paper(s) bepaalt 40% van het eindcijfer. Het betreft een onderwerp dat door de vaktitularis wordt opgelegd, al dan niet na eventueel voorstel hiertoe door de individuele student.

2. Groepsopdrachten en individuele medewerking: 60%

Andere opdrachten, respectievelijk (1) een groepspresentatie over een door de vaktitularis opgelegd onderwerp (30%); (2) een opgelegde groepsopdracht over de verplichte literatuur (20%) (zie rubriek verplichte literatuur in paragraaf studiemateriaal) en (3) medewerking aan de groepsdiscussies en de daartoe vereiste lesvoorbereiding (10%) bepalen samen 60% van het eindcijfer.

Door dit systeem wordt de inzet tijdens het academiejaar het voorwerp van een permanente evaluatie.

Optioneel kan de student vragen om een additioneel, klassiek mondeling examen waarin wordt gepeild naar het inzicht van de student in de gedoceerde stof en in de stof die aan bod komt tijdens de workshops. Dit mondeling examen zal op aangeven van de titularis volledig digitaal kunnen worden aangeboden.

Aan het einde van het semester worden de punten aan de studenten meegedeeld. Optioneel kan de student vragen om een additioneel, klassiek mondeling examen waarin wordt gepeild naar het inzicht van de student in de gedoceerde stof, alsmede in de uitdieping ervan tijdens de diverse workshops. Dit mondeling examen zal op aangeven van de titularis volledig digitaal kunnen worden aangeboden.

Bemerkingen:

Het onderwijs van dit opleidingsonderdeel alsook het examen zal op aangeven van de titularis volledig (of gedeeltelijk) digitaal (kunnen) worden aangeboden. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de rechten: Dual Master in Comparative Corporate and Financial Law
Master in de rechten: burgerlijk en procesrecht
Master in de rechten: criminologie
Master in de rechten: economisch recht
Master in de rechten: fiscaal recht
Master in de rechten: internationaal en Europees recht
Master in de rechten: publiek recht
Master in de rechten: sociaal recht
Master in de rechten: strafrecht