6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1020911BER voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Barbara Veselka (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
72 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De cursus wil kennis opbouwen over en inzicht geven in de archeologie van de Romeinse periode tot en met de Vroeg Moderne periode in de Lage Landen. Een globaal overzicht van de chronologie zal worden gegeven, waarbij er per periode een belangrijk thema wordt uitgelicht. Het is natuurlijk niet mogelijk om alles van elke periode te behandelen. Het is vooral bedoeld als inleiding tot de archeologie van elke periode, waarbij belangrijke economische en politieke gebeurtenissen aan bod komen, de belangrijkste sites worden besproken in zowel België als Nederland en wordt ingezoomd op de materiële cultuur die de periodes kenmerken.

De eerste les we met de Romeinse periode en werken we door de hoorcolleges heen naar de Vroeg Moderne periode. Belangrijke thema’s komen hierbij aan bod, zoals de Migratie in de Vroege Middeleeuwen, de Christianisatie, lange afstandshandel, funeraire praktijken door de eeuwen heen, het ontstaan van de steden en waarbij we ook ruimte is voor andere archeologische thema's zoals Conflictarcheologie en Forensische Archeologie. Elk college is een combinatie van hoor- en werkcollege. Er wordt dan eerst een thema geïntroduceerd (bijv. Funeraire praktijken) waarna een twee- of drietal studenten afzonderlijk een presentatie geeft over dat onderwerp. Hoewel het onderwerp vast staat, is er verder alle vrijheid om thema's uit zowel Kunstwetenschappen als Archeologie te combineren en de creativiteit aan het woord te laten. Elke student kiest een artikel die hoort bij het thema waarover gepresenteerd wordt die door de andere studenten gelezen wordt en die uiteindelijk na de presentatie besproken worden. Iedere student draagt daarnaast ook een discussiepunt aan naar aanleiding van het thema en het te lezen artikel. Afsluitend wordt door elk student een eindpaper ingeleverd die het gepresenteerde thema, de paper en de discussie achteraf bespreekt. De eindpaper moet minimaal 1000 en maximaal 1500 woorden zijn excl. de bibliografie.

Voor werkstudenten die niet fysiek aanwezig kunnen zijn bij de colleges geldt het volgende:

Na elk college wordt er een korte reflectie geschreven (~ 500 woorden). Deze reflectie betreft een reactie op de presentatie van de medestudenten, waarbij het bedachte discussiepunt ook aan bod komt. Deze moet dan uiterlijk 3 dagen na het plaatsvinden van de presentatie naar de docent worden opgestuurd. Wel moet er een presentatie plaatsvinden. In overleg met de docent kan besproken worden hoe dit vormgegeven wordt.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpointpresentaties, Aangevuld met notities te maken door de student (HOC)
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Documenten en literatuur, Documenten, links en discussiefora die doorheen het semester toegevoegd en aangevuld kunnen worden, Canvas
Bijkomende info

De beoordeling bestaat uit de volgende categorieën. Er zal sprake zijn van een doorlopende beoordeling waarbij gelet wordt aanwezigheid, participatie en de kwaliteit ervan, het gekozen thema, de presentatie en aangeraden artikel en de eindpaper. Voor werkstudenten zullen de reflecties als vervanging van de aanwezigheid en participatie dienen.

Leerresultaten

Algemene competenties

De student kan de belangrijkste topics en onderzoeksthema's in de archeologie van historische periodes van de Lagen Landen (België en Nederland) situeren in een Europese context.

De student kan de onderzoeksaspecten van historische archeologie, waarbij materiële cultuur en archeologie een plaats hebben naast geschreven bronnen, grondig toelichten.

De student kan de dynamiek en evolutie van materiële cultuur vanaf de Romeinse periode tot de start van het industriële tijdperk analyseren en uiteenzetten.

De student kan kritisch gepubliceerd onderzoek benaderen, presenteert helder het gekozen thema en modereert vragen en discussiepunten van de rest.

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 70% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 30% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • examen andere met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Het totaal te behalen aantal punten is 100
    Aanwezigheid: 10%
    Kwaliteit van de participatie: 10%
    Presentatie: 20%
    Aanraden artikel: 10%
    Kwaliteit aangedragen discussiepunt: 10%
    Discussiepaticipatie na elk werkcollege: 10%

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • zelf paper met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Paper: 30%

Aanvullende info mbt evaluatie

Het totaal te behalen aantal punten is 100.

Aanwezigheid: 10%.

Kwaliteit van de participatie: 10%

Presentatie: 20%

Aanraden artikel: 10%

Kwaliteit aangedragen discussiepunt: 10%

Discussieparticipatie na elk werkcollege: 10%

Paper: 30%

Een aantal acties veroorzaken puntenaftrek. Dit betreft: afwezigheid zonder geldige reden, het niet voldoende aan de eisen omtrent de paper en het te laat inleveren van de paper.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Archeologische Wetenschappen
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Schakelprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject