3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1021008BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Morfosintassi dell'italiano’ gevolgd, alvorens dit vak op te nemen. ​Dit vak opnemen, houdt in dat je gelijktijdig 'Taalvariatie en taalverandering' volgt of er reeds voor geslaagd bent. Zit je in een verkort traject dan kan je dit vak gewoon opnemen.
Onderwijstaal
Italiaans
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Taal- en Letterkunde
Onderwijsteam
Stefano De Pascale (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
38 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Het opleidingsonderdeel wil een eerste theoretisch gerichte kennismaking bieden met betrekking tot de Italiaanse linguïstiek. De concrete disciplinaire invalshoek is dat van de tekstlinguïstiek en de pragmatiek. Enkele onderwerpen die aan bod zullen komen: de informatiestructuur van zinnen, de referentiële dimensie van teksten (deixis en anaforen), de verwerving van pragmatiek door tweedetaalleerders, het gebruik van bindwoorden en hun rol bij het leggen van betekenisverbanden binnen teksten etc.

Contenuto

Il corso si propone di fornire una prima introduzione teorica alla linguistica italiana. La prospettiva disciplinare concreta è quella della linguistica testuale e della pragmatica. Tra gli argomenti da discutere si  trovano: la struttura informativa della frase, la dimensione referenziale dei testi (deissi e anafora), l'apprendimento della pragmatica da parte di parlanti di italiano come seconda lingua, l'uso dei connettivi per esprimere relazioni semantiche intratestuali etc.

 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Dispense in forma di presentazioni powerpoint, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Grammatica italiana di base, Pietro Trifone & Massimo Palermo, Bologna, Zanichelli, 9788808420381, 2020
Handboek (Aanbevolen) : Le regole e le scelte, Grammatica italiana, Michele Prandi, 2a, Torino, UTET Università, 9788860086082, 2020
Handboek (Aanbevolen) : Linguistica testuale dell'italiano, Massimo Palermo, Bologna, Il mulino, 9788815241696, 2013
Handboek (Aanbevolen) : Linguista testuale: un'introduzione, Cecilia Andorno, Roma, Carocci, 9788843027484, 2011
Bijkomende info

Niet van toepassing.

Leerresultaten

Algemene competenties

De studenten kunnen enkelvoudige en complexe zinnen ontleden, alternatieve wendingen voorstellen en hierdoor ontstane nuanceverschillen duiden, wijzen correct gebruiken, structuurelementen in een tekst herkennen en zelf mogelijkheden voor het expliciteren van de interne samenhang van een tekst voorstellen. Wat betreft theoretische kennis, toont de student inzicht in concepten en analytische categorieën die specifiek zijn voor de bestudeerde taalkundige disciplines.

Obiettivi

Lo studente è capace di analizzare frasi semplici e complesse; sa riformulare delle frasi usando strutture alternative, adoperando il modo verbale corretto e interpretando cambiamenti semantici legati a queste trasformazioni.  Infine è in grado di riconoscere gli elementi strutturanti in un testo o di suggerire modi alternativi per esplicitarne la struttura. Dal punto di vista teorico, lo studente dimostra la conoscenza di concetti e categorie analitiche proprie delle discipline linguistiche studiate. 

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 80% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Schriftelijk met een wegingsfactor 80 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • permanente evaluaties met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Eerste zittijd

Schriftelijk examen (80%): de beoordeling zal berusten op oefeningen met betrekking tot authentieke contexten, alsook enkele vragen over de geziene taalkundige modellen en concepten

Permanente evaluatie (20%): de student(e) zal schriftelijke en/of mondelinge taken (oefeningen, bespreking wetenschappelijke literatuur etc.) uitvoeren in de loop van het semester.

Tweede zittijd

Zie eerste zittijd, de student(e) zal de opdrachten van de permanente evaluatie gelijk afleggen met het schriftelijke examen.

Sistema di valutazione

Prima sessione di esami

Esame scritto (80%): la valutazione avverrà tramite esercizi basati su contesti autentici insieme ad alcune domande sui modelli e concetti linguistici trattati a lezione.

Valutazione permanente (20%): lo studente/la studentessa dovrà consegnare compiti scritti e/o orali (esercizi, discussione della letteratura scientifica etc.) durante il corso.

Seconda sessione di esami

Come la prima sessione. I compiti della valutazione permanente saranno integrati nell’esame scritto.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Schakelprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de talen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - TTKA
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - na keuze 3e taal