3 ECTS credits
86 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021062ANR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Karin Nys
Gustaaf Cornelis (titularis)
Nel de Mûelenaere
Tammy Castelein
Onderdelen en contacturen
8 contacturen Hoorcollege
14 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
20 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Dit vak richt zich op de volgende vraag: wat is wetenschappelijk onderzoek en welke vaardigheden dienen te worden ontwikkeld om adequaat onderzoek te verrichten? Er zal vooral worden ingegaan op het proces van verzamelen, verwerken en communiceren van informatie in een academisch-wetenschappelijke context.

  • academische taal
  • presentatievaardigheden
  • publicatievormen en tekstsoorten
  • verwijzen en vermijden van plagiaat
  • tekstcompositie
  • wetenschappelijke integriteit
Studiemateriaal
Handboek (Aanbevolen) : Academisch schrijven tijdens de hogere opleiding, De pen is machtiger dan het zwaard, G. Cornelis, Kalmthout: Pelckmans, 9789463370608, 2017
Handboek (Aanbevolen) : Eerlijke wetenschap, Waarom hebben wetenschapsmensen een geweten nodig?, G. Cornelis, Leuven: Lannoo Campus, 9789401413312, 2013
Handboek (Aanbevolen) : Goed begonnen, Startersgids voor succesvol studeren aan hogeschool of universiteit, G. Cornelis & S. Laporte, Kalmthout: Pelckmans, 9789028986626, 2016
Bijkomende info

Geen bijkomende informatie.

Leerresultaten

Algemene competenties

Algemene competenties waaraan dit opleidingsonderdeel wenst bij te dragen:

1. Afgestudeerden kunnen vraagstukken uit de menswetenschappen identificeren, formeel en inhoudelijk ontwikkelen, interpreteren en persoonlijke stellingen beargumenteren.

2. Afgestudeerden beschikken over de vaardigheid om academische terminologie en begrippen met betrekking tot wetenschappelijk onderzoek correct te hanteren.

3. Afgestudeerden hebben een kritische, onderzoekende en integere houding, die getuigt van intellectuele nieuwsgierigheid en eerlijkheid en een ingesteldheid tot levenslang leren.

4. Afgestudeerden beschikken over de vaardigheid om bronnen en wetenschappelijke werken uit het domein van de menswetenschappen te analyseren en te synthetiseren.

5. Afgestudeerden rapporteren mondeling en schriftelijk over het onderzoeksproces en -resultaten aan diverse doelgroepen.

 

Specifieke leerresultaten die het opleidingsonderdeel beoogt:

1. Studenten zijn in staat om verschillende tekstsoorten te analyseren.

2. Studenten kunnen verschillende types wetenschappelijke literatuur onderscheiden.

3. Studenten ontwikkelen zoekstrategieën die hen in staat stellen om wetenschappelijke werken te vinden.

4. Studenten weten wat referentiesystemen zijn en kunnen de opgegeven referentiesystemen correct toepassen. Studenten kunnen correct citeren en parafraseren.

5. Studenten hebben inzicht in hun eigen taalvaardigheid. Ze hanteren het gepaste taalregister in een academische context. Ze kunnen veelvoorkomende fouten herkennen, remediëren en op termijn vermijden.

6. Studenten kennen de sleutelelementen van een tekststructuur en kunnen de verschillende onderdelen van een wetenschappelijke tekst herkennen.

7. Studenten kunnen de notie wetenschappelijke integriteit duiden en aspecten van wetenschappelijke integriteit of de afwezigheid ervan uitleggen.

8. Studenten kunnen één of meerdere wetenschappelijke teksten uit hun opleidingsgebied samenvatten in hun eigen woorden.

9. Studenten kunnen op een kernachtige en aantrekkelijke manier onderzoeksresultaten communiceren aan hun peers.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • andere met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: test academisch Nederlands (5%), presentatie (25%), schriftelijk examen (70%)

Aanvullende info mbt evaluatie

Indien niet geslaagd voor het schriftelijke examen en/of de presentatie is het eindcijfer gelijk aan het laagst behaalde cijfer voor een van deze examenonderdelen.

Het overschrijden van de deadline voor de presentatie leidt tot een nul voor dat examenonderdeel.

Het niet indienen van de presentatie leidt tot een AFW voor dat examenonderdeel en dus een AFW voor het gehele oo.

Het schriftelijke examen is multiple choice zonder giscorrectie.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Startplan
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Archeologische Wetenschappen
Schakelprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (63 ECTS)
Schakelprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (84 ECTS)
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de cultuurwetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Arts in gender en diversiteit: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (63 ECTS)
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (84 ECTS)