6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021273BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je moet minstens 45 stp. behaald hebben voor je Onderzoeksmethodologie kan opnemen. Als je een verkort programma volgt, kan je dit vak zo opnemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Stefanie Keulen (titularis)
Birgit Van Puymbroeck
Alison Luyten
Onderdelen en contacturen
36 contacturen Hoorcollege
24 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
180 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De cursus maakt studenten vertrouwd met de basisvaardigheden van een onderzoeker op het gebied van de letterkunde en de taalkunde.

Op een praktische en doelgerichte manier wordt in de lessen en opdrachten aandacht besteed aan:

  • het vinden, lezen en beoordelen van wetenschappelijke artikelen
  • het correct vermelden van bronnen en het vermijden van plagiaat
  • het opzetten van het onderzoek en het opstellen van een onderzoeksvraag
  • het selecteren van een gepaste benadering of methode
  • het rapporteren van resultaten
  • het samenwerken in groep 

 

De student leert in groep een probleemstelling afbakenen in de taal- en letterkunde. Hij/zij kan het onderzoeksprobleem en de onderzoeksopzet om dit probleem op te lossen schriftelijk en mondeling toelichten in een wetenschappelijke stijl.

Het vak bestaat uit een aantal algemene sessies en praktisch georganiseerde seminaries die studenten de kans geven kritisch na te denken over (wetenschappelijke) keuzes en hen toelaten om feedback te vragen over hun eigen gedachteproces.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpoint presentaties en evaluatieformulieren; aanvullende documenten, video’s en reglementen
Handboek (Vereist) : Research Methods in Linguistics, Lia Litosseliti, 2de, Bloomsbury Academic, 9781350043435, 2018
Handboek (Aanbevolen) : They Say / I Say, The Moves That Matter in Academic Writing, Gerald Graff - Cathy Birkenstein, 5de, Ww Norton & Co, 9780393538700, 2022
Handboek (Aanbevolen) : Literary Theory and Criticism, An Introduction, Anne H. Stevens, 2de, Broadview Press, 9781554815371, 2021
Bijkomende info

De handboeken worden ook nog in de verdere jaren (BA3; MA) gebruikt.

Leerresultaten

algemene competenties

  • De studenten kennen verschillende types onderzoeksvragen en kunnen in groep een onderzoeksvraag opstellen die betrekking heeft op taalkundig en letterkundig onderzoek
  • De studenten zijn in staat wetenschappelijke literatuur te vinden met betrekking tot specifiek letterkundig en taalkundig onderzoek. Ze kunnen een bibliografie opstellen in overeenkomst met de formele vereisten binnen het vakdomein (APA, MLA)
  • De studenten zijn op de hoogte van verschillende onderzoeksmethoden/designs die toepasbaar zijn op onderzoek in het domein van de taalkunde en de letterkunde. Studenten kunnen een onderzoeksdesign selecteren dat geschikt is om een in groep uitgewerkte onderzoeksvraag te beantwoorden.
  • Studenten kunnen schriftelijk, via paper, en mondeling, via presentatie, rapporteren over een onderzoeksvoorstel.
  • Studenten zijn in staat participatief deel te nemen aan discussiemomenten en feedbackgesprekken.
  • Studenten weten wat goed samenwerken inhoudt en zijn in staat dit in de praktijk om te zetten.
  • Studenten weten wat wetenschappelijke integriteit inhoudt en houden hier rekening mee bij taken en opdrachten. In het bijzonder weten zij hoe plagiaat te vermijden.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
HOC Presentatie bepaalt 40% van het eindcijfer

ZELF Groepswerk bepaalt 20% van het eindcijfer

ZELF Verslag bepaalt 30% van het eindcijfer

Andere bepaalt 10% van het eindcijfer

Binnen de categorie HOC Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie met een wegingsfactor 1 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Groepspresentatie met een wegingsfactor 1 en aldus 40% van het totale eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepswerk met een wegingsfactor 1 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Groepspaper: onderzoeksvoorstel en bibliografie met een wegingsfactor 1 en aldus 20% van het totale eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Groepswerk met een wegingsfactor 1 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Groepspaper: onderzoeksopzet met revisie van de onderzoeksvraag en methodologisch kader met een wegingsfactor 1 en aldus 30% van het totale eindcijfer

Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Participatie met een wegingsfactor 1 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Participatie met een wegingsfactor 1 en aldus 10% van het totale eindcijfer

Aanvullende info mbt evaluatie
  • Indien de student te laat of ongewettigd afwezig is voor een bepaald onderdeel, behaalt hij/zij 0 voor dit specifieke onderdeel.
  • In geval van onvoldoende voor het vak, zal worden gekeken voor welke onderdelen een onvoldoende behaald werd. De onderdelen waarvoor men niet geslaagd is, zullen voor de tweede zittijd opnieuw (en herwerkt, op individuele basis) moeten worden ingediend.
  • Indien de student onvoldoende haalt voor het onderdeel “participatie” zal hij/zij gevraagd worden de methodologie van een onderzoeksartikel taalkunde en letterkunde te bespreken, met inbegrip van gebruik aangeleerde terminologie/jargon (onderzoeksdesign, type onderzoek, stimuli, etc.).
  • Voor alle studenten gelden dezelfde taken, deadlines en puntenverdeling.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de talen: Standaard traject