6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021475ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
An-Sofie Smetcoren (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
13 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

Het opleidingsonderdeel wil studenten inzicht verschaffen in het beleid en de praktijk van agogische sectoren. De onderverdeling van de agogische praktijk (agogie) op het terrein uit zich in 4 sectoren: Sociale agogie, Culturele agogie, Onderwijsagogie (educatie), Vrijetijdsagogie. Het beroepsprofiel van een agoog is niet eenduidig, maar situeert zich in een grote diversiteit van professionele contexten. Het opleidingsonderdeel verschaft studenten een kennismaking en een uitdiepend inzicht in deze verschillende agogische praktijken, organisatiestructuren en beleidskaders. Het wil studenten daarnaast de kans geven om zo al een beperkte praktijkervaring op te doen om op die manier de interesse en betrokkenheid ten aanzien van de verschillende agogische sectoren en de maatschappelijke context waarin deze zich bevinden, te verbreden en te verhogen. Om studenten kennis te laten maken met deze agogische sectoren worden volgende acties ondernomen:

Hoorcolleges & studiemateriaal in vorm van een reader
Gastcolleges door sprekers afkomstig uit deze sectoren
Een groepstaak in samenwerking met een organisatie actief in 1 van deze sectoren. Dit betreft een geïntegreerde groepstaak waarbij samengewerkt wordt met andere vakken uit 1e bachelor.

    Bijkomende info

    Powerpointslides en bijhorende teksten in de vorm van een reader worden ter beschikking gesteld op elektronisch leerplatform Canvas.

    Meer informatie over inhouden van lessen en lesmateriaal volgt tijdens de eerste les.

    Leerresultaten

    Algemene competenties

    -    Algemene competenties: opleidingsspecifieke leerresultaten


    -   Vakspecifieke leerresultaten:
         De student...
    o    Heeft inzicht in praktijk van verschillende agogische sectoren en kan deze toelichten
    o    Kan de verschillende agogische sectoren plaatsen binnen bestaande beleidskaders
    o    Kan de verschillende professionele rollen van een agoog binnen de agogische sectoren toelichten 
    o    Kan op basis van een onderbouwde argumentatie kritisch reflecteren over de praktijk en het beleid van verschillende agogische sectoren
    o    Kan vanuit een agogische professionaliteit en in teamverband samenwerken aan een maatschappelijk relevante groepsopdracht in een agogische context 
    o    Kan theoretische en empirische bronnen zoeken, selecteren en verwerken in functie van een agogische handelingssituatie/probleemstelling. 
    o    Kan verband leggen tussen verschillende agogische theoretische concepten en het agogische praktijkveld. 

    Beoordelingsinformatie

    De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
    Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer

    WPO Praktijkopdracht bepaalt 30% van het eindcijfer

    Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

    • .Schriftelijk examen met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

      Toelichting: Schriftelijk examen

    Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

    • WPO praktijkopdracht met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

      Toelichting: WPO praktijkopdracht

    Aanvullende info mbt evaluatie

    -    De totaalscore van de student voor de praktijkopdracht is niet noodzakelijk gelijk voor alle groepsleden. Het individueel cijfer is afhankelijk van een correctie door peer-evaluatie waarbij een individuele bijdrage geëvalueerd wordt.
    -    Studenten dienen op elk onderdeel minimaal 10/20 te halen om te slagen voor dit vak. Indien de student een onvoldoende heeft voor één van de twee onderdelen, krijgt de student een 9/20 toegekend of het laagste deelpunt als eindscore toegekend. 
    -    Elk onderdeel waarop niet minimaal een 10/20 werd gehaald, moet hernomen worden in tweede zit. Indien de student in eerste zit voor een van de onderdelen een voldoende haalde, wordt dit punt overgedragen naar tweede zit. In de tweede zit wordt de praktijkopdracht vervangen door een alternatieve opdracht.
    -    Indien de student afwezig is voor één van de twee onderdelen, krijgt de student een “Afwezig” toegekend als totale cijfer voor het Opleidingsonderdeel.
    -    De deelresultaten van de afzonderlijke opdrachten zijn niet overdraagbaar naar een volgend academiejaar.

    Toegestane onvoldoende
    Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

    Academische context

    Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
    Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
    Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
    Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
    Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
    Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
    Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
    Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Sociale Agogiek
    Voorbereidingsprogramma Master of Science in de agogische wetenschappen: Profiel Culturele Agogiek