3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021545CNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Werkcollege Kunstwetenschappen en het Werkcollege Archeologie’ gevolgd, alvorens dit vak op te nemen.​ Zit je in een verkort traject dan kan je dit vak gewoon opnemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Katarzyna Ruchel-Stockmans
Ralf Vandam (titularis)
Marlise Rijks
Onderdelen en contacturen
2 contacturen Hoorcollege
20 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
55 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

.

DOEL VAN HET VAK

Doel is a) kwaliteit van de papers te verhogen, b) papers op tijd te laten indienen en c) debatcultuur te promoten door  de intensieve opvolging van de studenten via ondersteuningssessies en het verrichten van opdrachten.

Binnen Atelier wordt er gedifferentieerd tussen reguliere (inclusief werk-)studenten en schakel/voorbereidingsstudenten

Studiebelasting: 75 uur (c. 8 uur bijwonen presentatie bijeenkomsten, 12 uur onderstueningssessies, 55 uur zelf werken aan onderzoek/presentaties/papers)

OPDRACHTEN Reguliere en werkstudenten

Opdracht 1  Het onderwerp van de bachelor paper wordt gepresenteerd in het eerste collectieve Bachelor-proef presentatie moment. De presentatie mag maximaal 7 minuten duren.

Opdracht 2 is het opstellen van een beredeneerde bibliografie/state of the art - een overzicht van wat onderzoekers eerder over het onderwerp en/of thema van je paper hebben geschreven, samen met het verkennen van hun benaderingen, bronnen, methoden, debatten en theorieën. De student brengt verslag uit over wat relevant is aan die literatuur met het oog op de probleemstelling en onderzoeksvragen. De bibliografie moet doelgericht zijn en bijgevolg het resultaat zijn van keuzen. Het gaat geenszins om een inventaris, maar om een doordachte selectie van significante auteurs. Het schriftelijk verslag beslaat maximum 2000 woorden.

Opdracht 3 is een paper omtrent het formuleren van de probleemstelling en een onderzoeksvraag, ingebed in de literatuur die werd verzameld. De inbedding in de literatuur is cruciaal: wat brengt het onderzoek van de student bij tot wat, en waarom is dat de moeite waard? Dit peilt naar wetenschappelijke en maatschappelijke relevantie. De schriftelijke rapportering mag maximum 1.500 woorden bedragen.

Opdracht 4.  De studenten brengen verslag uit over hun onderzoek (gedurende maximum 7 minuten), waarbij vanuit de onderzoeksvraag, onderwerp/thema, case(s) en methoden de onderzoeksvoortgang kritisch wordt besproken. Dit is meteen een belangrijke evaluatie, waar de student laat zien wat zij/hij bereikt heeft.

Naast de opdrachten worden de studenten verwacht om samen te komen tijdens de ondersteuningssessie waarbij in groepsvorm de problematieken en de uitdagingen worden besproken. Deelname hier aan is verplicht.

OPDRACHTEN Schakel – en voorbereidingsstudenten

Aangezien deze studenten net aan de opleiding zijn begonnen, hebben we voor hun een ander traject uitgewerkt waarin ondersteuningssessies en een eindopdracht centraal staan.

 

Opdracht 1  Een mogelijk onderwerp van de MA paper wordt gepresenteerd in het tweede collectieve Bachelor-proef presentatie moment. De presentatie mag maximaal 7 minuten duren.

Opdracht 2 is een schriftelijke taak van 3000 woorden waarin je de resultaten van je literatuurstudie met bijhorende probleemstelling en onderzoeksvraag uitschrijft.

Naast de opdrachten worden de studenten verwacht om samen te komen tijdens de ondersteuningssessie waarbij in groepsvorm de problematieken en de uitdagingen worden besproken. Deelname hier aan is verplicht.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Documenten, links en discussiefora die doorheen het semester toegevoegd en aangevuld kunnen worden, Canvas
Bijkomende info

 

 
Leerresultaten

Algemene competenties

Het studiedeel ondersteunt en verdiept de wijze waarop een wetenschappelijk onderzoek en een wetenschappelijke tekst tot stand komt.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
HOC Presentatie bepaalt 45% van het eindcijfer

HOC Praktijkopdracht bepaalt 5% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie HOC Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • 2 presentaties met een wegingsfactor 45 en aldus 45% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Drie presentaties bepalen 50% van het eindcijfer.

Binnen de categorie HOC Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • ondersteuningsessies met een wegingsfactor 5 en aldus 5% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • 2 papers met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Twee papers bepalen 50% van het eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Binnen de categorie Examen dienen de reguliere (en werk-)studenten de volgende opdrachten af te werken:  de eerste opdrachten in de loop van eerste semester van het academiejaar hebben een weging van 15% (Opdracht 1- HOC Presentatie) 30% (Opdracht 2- ZELF Paper). De derde opdracht heeft een weging van  30% (Opdracht 3 – ZELF Paper), de finale presentatie heeft een weging van 20% (Opdracht 4 – HOC Presentatie). Actieve deelname aan de ondersteuningssessies telt voor 5% (HOC Participatie).

Binnen de categorie Examen dienen de schakel- en voorbereidingsstudenten de volgende opdrachten af te werken:  de twee opdrachten in de loop van de 2de semester van het academiejaar hebben een weging van 20% (Opdracht 1 – HOC Presentatie) 75% (Opdracht 2 – ZELF Paper). Actieve deelname aan de ondersteuningssessies telt voor 5%.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Schakelprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject