3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4021605DNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een inleidend master niveau.
Deze cursus ondersteunt studenten bij de ontwikkeling van de masterproef. Het biedt hulpmiddelen voor het uitvoeren van letterkundig en intermediaal onderzoek en de gelegenheid om het eigen onderzoeksonderwerp, -ontwerp en -proces met medestudenten, docenten en andere onderzoekers te bespreken. Studenten krijgen inzicht in hoe onderzoek in de literatuurwetenschap tot stand komt en worden gestimuleerd om een eigen visie op een gekozen onderwerp te ontwikkelen.
Hoorcolleges, workshops, schriftelijke en mondelinge taken met klassikale, peer- of zelfevaluatie, aangevuld met feedback van de promotor. Studenten worden uitgenodigd om deel te nemen aan de jaarlijkse onderzoeksdag van het Centre for Literary and Intermedial Crossings.
1. De student kan een onderzoeksonderwerp uitwerken tot een of meerdere concrete onderzoeksvragen. De student kent het verschil tussen een onderzoeksonderwerp, een onderzoeksvraag en een hypothese.
2. De student is in staat om relevante bronnen te vinden in wetenschappelijke databanken, gespecialiseerde bibliotheken en archieven (afhankelijk van het type onderzoek). De student kan gerichte zoekopdrachten uitvoeren in functie van het eigen onderzoek en correct verwijzen naar wetenschappelijke bronnen.
3. De student kan op systematische wijze een literatuurstudie uitvoeren (status quaestionis) en is in staat om bevindingen helder te rapporteren.
4. De student kan een passend theoretisch kader selecteren en een methode ontwikkelen die de student in staat stelt de onderzoeksvraag te beantwoorden. De student is op de hoogte van verschillende letterkundige benaderingen en methodologieën en kan kritisch reflecteren op de gemaakte methodologische keuzes.
5. De student is in staat om een eigen onderzoeksvoorstel uit te werken en kan hierover schriftelijk rapporteren (inclusief het juist vermelden van bronnen).
6. De student is in staat om een academische presentatie te geven. Hij/zij kan het eigen wetenschappelijk onderzoek beknopt en helder presenteren voor een breed publiek.
7. De student kent de richtlijnen m.b.t. plagiaat, datamanagement en wetenschappelijke integriteit en past deze op een strikte manier toe in alle opdrachten.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Presentatie bepaalt 50% van het eindcijfer
ZELF Paper bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie ZELF Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de taal- en letterkunde: profiel letterkunde - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel letterkunde - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel intermedialiteit - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel intermedialiteit - 2 talen
Educatieve master in de talen: 2 talen (120 ECTS, Etterbeek)