3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1022243BNW voor werkstudenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten minstens 30 ECTS-credits op bachelorniveau behaald hebben en zijn geslaagd op 'Rechtsmethodologie I'. Of de student is ingeschreven in een verkort traject waar het opleidingsonderdeel voorkomt. Inschrijven voor dit opleidingsonderdeel is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen enkel registreren voor opleidingsonderdelen waarvan de code eindigt op een R.
Onderwijstaal
Frans
Faculteit
Academisch Centrum voor Taalonderwijs
Verantwoordelijke vakgroep
Academisch Centrum voor Taalonderwijs
Onderwijsteam
Nefertari Vanden Bulcke
Laurence Balencourt
Voorzitter ACTO (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
20 contacturen Practical exercises
48 contacturen Self study
Inhoud

 NL

De cursus "français juridique" vindt plaats onder de vorm van werkcolleges. We houden in de mate van het mogelijke rekening met het startniveau van de student en functioneren volgens een differentiatiemodel opdat elke student vooruitgang kan boeken in de vreemde taalverwerving, echter een goede basiskennis van het Frans (niveau B1/B2) is zowel een voor- en meerwaarde.

De pedagogie die gehanteerd wordt vloeit voort uit de CLIL-methode (Content and Language Integrated Learning). Via CLIL krijgen studenten niet-taal-georiënteerde inhoud te verwerken met als doel op een interactieve manier meertaligheid te bevorderen. De inhoud die wordt aangereikt leunt aan bij de algemene opleiding Recht en verdiept diverse rechtsgerelateerde/juridische onderwerpen die in functie van de actualiteit systematisch aangepast worden. Studenten “trainen” spreek-, luister-, schrijf- en leesvaardigheid via een uitgebreide waaier aan werkvormen, en dit zowel via contact- als afstandsonderwijs.

Er wordt specifiek aandacht besteed aan juridische vakwoordenschat door middel van 7 modules die zich richten op verschillende thema's en takken van het recht (Belgische context). Aan de hand van "afstandsprojecten" worden punctuele grammaticale (probleem)punten behandeld (via Projet Voltaire) en op mondelinge taalvaardigheid gewerkt (via het Tandemproject ism de ULB). Eén van de grote opdrachten betreft het houden van een pleidooi/aanklacht voor een publiek. Hiervoor worden specifieke argumentatietechnieken aangewend en principes uit de retoriek gebruikt.

Wat betreft vakoverschrijdende doelstellingen draagt de cursus bij tot actief burgerschap via pedagogische strategieën die bijvoorbeeld onze verhouding tot regelgeving bevraagt, die de verschijning van “het gemeenschappelijk goed” bekrachtigt, het principe van gelijkheid der kansen ondersteunt en die de zin voor kritisch engagement aanmoedigt.

Tijdens de eerste les worden de precieze modaliteiten over de inhoud, de evaluatiecriteria, de onderlinge verhouding van de deelpunten, de organisatie en het verloop van de cursus uitgelegd en aangereikt via een vademecum (wijzigingen altijd mogelijk). Het vademecum bevat dus alle concrete informatie en is een bindend document.

De aanwezigheid van studenten tijdens de werkcolleges in het kader van Français juridique is verplicht. De student die tijdens de lessen ongewettigd afwezig is, wordt verwezen naar de 2e zittijd. Inzake de staving van afwezigheden op evaluatiemomenten en het goede verloop ervan wordt verwezen naar art. 111 en 112 van het Onderwijs- en Examenreglement met de facultaire aanvullingen van de faculteit Recht en Criminologie wat betreft medische attesten.

Studenten dienen deel te nemen aan alle evaluatiecriteria (onder de vorm van (deel)toetsen, opdrachten, afstandsprojecten, etc. in het kader van permanente evaluatie) om een eindscore te behalen.

FR

Le cours de Français juridique est un cours pratique. Le niveau de départ de chaque étudiant constitue le point de départ pour le cours, car nous fonctionnons selon un modèle de différentiation permettant à chaque étudiant de progresser dans l’acquisition de la langue française. Une bonne connaissance du français (B2) constitue néanmoins un atout important.

Nous favorisons la pédagogie CLIL (Content and Language Integrated Learning). Par le biais de cette approche nous proposons aux étudiant.e.s  un contenu non-linguistique avec comme objectif de favoriser le multilinguisme de façon interactive.

Le contenu proposé est en lien avec la formation générale en droit et permet d’approfondir divers sujets issus de l’actualité. Les étudiant.e.s s’entrainent à l’expression orale et écrite et à la compréhension à l’écoute et à l’écrit par le biais de plusieurs méthodes de travail, tant en classe, qu’à l’extérieur des murs de l’université (par exemple à l’aide d’une application mobile, ou d’un projet). Une attention particulière est consacrée à l’acquisition de vocabulaire juridique.

En ce qui concerne les compétences et objectifs périphériques, ce cours met en pratique des notions clefs de la citoyenneté active grâce à des stratégies pédagogiques permettant par exemple de questionner notre rapport aux règles, favoriser l’émergence du « bien commun », travailler le principe d’équité ou de justice et de valoriser les comportements citoyens et la communication interculturelle.

Les modalités concrètes du cours seront communiquées par le biais d'un vade-mecum lors du premier cours. Ce vade-mecum est un document contraignant.

La présence aux cours est obligatoire. Nous renvoyons au règlement des examens de la Vub (art. 111 et 112 en particulier) en ce qui concerne le bon déroulement des moments d'évaluation. Les étudiants doivent participer à tous les critères d'évaluation afin d'obtenir une note finale.

Pour les étudiants salariés, les informations concrètes concernant l'organisation pratique du cours et les critères d'évaluation seront communiquées par le biais d'un vade-mecum au début du semestre.

 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Aanvullende (audiovisuele) documenten
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Documenten: lijst met vakgerichte woordenschat, taaltechnieken en selectie vakgerichte teksten, Canvas
Handboek (Vereist) : À la découverte du français juridique, Elke Weylandt & Liesbeth Vandenbulcke, Brugge, Die Keure, 9782874036118, 2021
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Rechtsmethodologie II en Français juridique, Syllabus Rechtstmethodologie, Canvas
Bijkomende info

NL

Er wordt gewerkt met authentieke (vak)teksten, audiovisuele documenten en woordenschatoefeningen op Canvas. Het te kennen juridisch vakjargon komt uit het handboek À la découverte du français juridique (Elke Weylandt & Liesbeth Vandenbulcke) en bestaat uit 7 modules, ingericht volgens verschillende thema's en rechtstakken. Alle lesmateriaal wordt, in de mate van het mogelijke, beschikbaar gesteld op Canvas.

FR

Nous travaillons avec des documents authentiques, des documents audiovisuels, des présentations PPT ainsi que des exercices de vocabulaire sur Canvas. Le lexique à connaître est issu du manuel À la découverte du français juridique (Elke Weylandt & Liesbeth Vandenbulcke). Tout le matériel sera, dans la mesure du possible, mis à disposition sur Canvas.

Leerresultaten

Leerresultaten en Algem. Comp.

NL

Leerresultaten:

  • De studenten onderhouden en ontwikkelen verder hun communicatieve vaardigheden (lezen, luisteren, schrijven en spreken);
  • De studenten verwerken algemeen Frans en juridische basiswoordenschat in het Frans en kunnen de bijgebrachte (vak)woordenschat in een groepsdiscussie/presentatie aanwenden;
  • De studenten beheersen algemene en vakgerichte leesvaardigheidstechnieken die hen toestaan de belangrijkste informatie uit teksten te halen en deze informatie te structureren en te verwoorden;
  • De studenten kunnen de aangeleerde argumentatietechnieken binnen de discipline van de retoriek (o.a. beoordelen, argumenten weerleggen, toegeven, (niet) akkoord gaan, overtuigen, etc.) gebruiken in discussies en pleidooi-oefeningen;
  • De studenten beheersen sociale vaardigheden waaronder coöperatief handelen en op een vredevolle manier compromissen sluiten;
  • De studenten kunnen zich een mening vormen over hedendaagse vakgerelateerde thema’s en hun standpunt op een gestructureerde, heldere manier overbrengen in een formeel taalregister.

Algemene competenties:

  • Schrijfvaardigheid: formeel taalregister, structuur, heldere formuleringen, vakjargon, stijl;
  • Spreekvaardigheid: formeel taalregister, structuur, heldere formuleringen, vakjargon, stijl;
  • Luistervaardigheid: complexe discussies kunnen volgen, verschillende accenten kunnen begrijpen, actief leren luisteren naar de anderen;
  • Leesvaardigheid: complexe teksten kunnen ontleden en begrijpen, de essentie kunnen vatten.
  • Kritisch denken : interesse tonen voor brede maatschappelijke thema’s en interdisciplinair durven nadenken, kritisch staan tegenover de eigen discipline, eigen mentale, geografische en culturele grenzen durven overstijgen, actieve burgerzin tonen, eigen nieuwsgierigheid kunnen voeden.

FR

Les étudiants travaillent:

  • leurs compétences langagières (parler, écouter, écrire et lire; adopter un registre formel; structurer un discours)
  • le vocabulaire de leur discipline (traduire et contextualiser)
  • leurs compétences sociales (coopérer, prendre des initiatives, écouter les autres, prendre position)
  • leur esprit critique (développer une réflexion interdisciplinaire et assouvir sa curiosité intellectuelle)

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Permanente evaluatie met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: permanente evaluatie

Aanvullende info mbt evaluatie

NL

De studenten worden geëvalueerd doorheen het semester aan de hand van permanente evaluatie. Deelname aan alle evaluatiecriteria (testen, taken, presentaties, etc. in het kader van permanente evaluatie) is verplicht om een eindscore te behalen. Voor sommige taken wordt met een systeem voor plagiaatdetectering gewerkt.

In tweede zit worden de verschillende evaluatie-onderdelen ondergebracht in een mondeling en schriftelijk examen. De afstandsprojecten worden verdergezet en/of vervangen door een taak.

Voor werkstudenten is een speciale regeling voorzien die wordt aangereikt en uitgelegd via een vademecum bij aanvang van het semester.

FR

Nous travaillons selon un système d'évaluation permanente. Les étudiants sont obligés de participer à tous les critères d'évaluation (tests, tâches, présentations, etc. dans le cadre de l'évaluation permanente) afin d'obtenir une note finale. Pour certaines tâches, nous travaillons avec un logiciel anti-plagiat.

En deuxième session, les différentes parties de l'évaluation sont remplacées par un examen oral et écrit et les projets à distance sont prolongés et/ou remplacés par une tâche.

Pour les étudiants salariés, les informations concrètes concernant l'organisation pratique et l'évaluation du cours seront communiquées au début du semestre à l'aide d'un vade-mecum.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de rechten: Standaard traject