3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1022244BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.
NL
De cursus "français juridique" vindt plaats onder de vorm van werkcolleges. We houden in de mate van het mogelijke rekening met het startniveau van de student en functioneren volgens een differentiatiemodel opdat elke student vooruitgang kan boeken in de vreemde taalverwerving, echter een goede basiskennis van het Frans (niveau B1/B2) is zowel een voor- en meerwaarde.
De pedagogie die gehanteerd wordt vloeit voort uit de CLIL-methode (Content and Language Integrated Learning). Via CLIL krijgen studenten niet-taal-georiënteerde inhoud te verwerken met als doel op een interactieve manier meertaligheid te bevorderen. De inhoud die wordt aangereikt leunt aan bij de algemene opleiding Recht en verdiept diverse rechtsgerelateerde/juridische onderwerpen die in functie van de actualiteit systematisch aangepast worden. Studenten “trainen” spreek-, luister-, schrijf- en leesvaardigheid via een uitgebreide waaier aan werkvormen, en dit zowel via contact- als afstandsonderwijs.
Er wordt specifiek aandacht besteed aan juridische vakwoordenschat door middel van 7 modules die zich richten op verschillende thema's en takken van het recht (Belgische context). Aan de hand van "afstandsprojecten" worden punctuele grammaticale (probleem)punten behandeld (via Projet Voltaire) en op mondelinge taalvaardigheid gewerkt (via het Tandemproject ism de ULB). Eén van de grote opdrachten betreft het houden van een pleidooi/aanklacht voor een publiek. Hiervoor worden specifieke argumentatietechnieken aangewend en principes uit de retoriek gebruikt.
Wat betreft vakoverschrijdende doelstellingen draagt de cursus bij tot actief burgerschap via pedagogische strategieën die bijvoorbeeld onze verhouding tot regelgeving bevraagt, die de verschijning van “het gemeenschappelijk goed” bekrachtigt, het principe van gelijkheid der kansen ondersteunt en die de zin voor kritisch engagement aanmoedigt.
Tijdens de eerste les worden de precieze modaliteiten over de inhoud, de evaluatiecriteria, de onderlinge verhouding van de deelpunten, de organisatie en het verloop van de cursus uitgelegd en aangereikt via een vademecum (wijzigingen altijd mogelijk). Het vademecum bevat dus alle concrete informatie en is een bindend document.
De aanwezigheid van studenten tijdens de werkcolleges in het kader van Français juridique is verplicht. De student die tijdens de lessen ongewettigd afwezig is, wordt verwezen naar de 2e zittijd. Inzake de staving van afwezigheden op evaluatiemomenten en het goede verloop ervan wordt verwezen naar art. 111 en 112 van het Onderwijs- en Examenreglement met de facultaire aanvullingen van de faculteit Recht en Criminologie wat betreft medische attesten.
Studenten dienen deel te nemen aan alle evaluatiecriteria (onder de vorm van (deel)toetsen, opdrachten, afstandsprojecten, etc. in het kader van permanente evaluatie) om een eindscore te behalen.
FR
Le cours de Français juridique est un cours pratique. Le niveau de départ de chaque étudiant constitue le point de départ pour le cours, car nous fonctionnons selon un modèle de différentiation permettant à chaque étudiant de progresser dans l’acquisition de la langue française. Une bonne connaissance du français (B2) constitue néanmoins un atout important.
Nous favorisons la pédagogie CLIL (Content and Language Integrated Learning). Par le biais de cette approche nous proposons aux étudiant.e.s un contenu non-linguistique avec comme objectif de favoriser le multilinguisme de façon interactive.
Le contenu proposé est en lien avec la formation générale en droit et permet d’approfondir divers sujets issus de l’actualité. Les étudiant.e.s s’entrainent à l’expression orale et écrite et à la compréhension à l’écoute et à l’écrit par le biais de plusieurs méthodes de travail, tant en classe, qu’à l’extérieur des murs de l’université (par exemple à l’aide d’une application mobile, ou d’un projet). Une attention particulière est consacrée à l’acquisition de vocabulaire juridique.
En ce qui concerne les compétences et objectifs périphériques, ce cours met en pratique des notions clefs de la citoyenneté active grâce à des stratégies pédagogiques permettant par exemple de questionner notre rapport aux règles, favoriser l’émergence du « bien commun », travailler le principe d’équité ou de justice et de valoriser les comportements citoyens et la communication interculturelle.
Les modalités concrètes du cours seront communiquées par le biais d'un vade-mecum lors du premier cours. Ce vade-mecum est un document contraignant.
La présence aux cours est obligatoire. Nous renvoyons au règlement des examens de la Vub (art. 111 et 112 en particulier) en ce qui concerne le bon déroulement des moments d'évaluation. Les étudiants doivent participer à tous les critères d'évaluation afin d'obtenir une note finale.
Pour les étudiants salariés, les informations concrètes concernant l'organisation pratique du cours et les critères d'évaluation seront communiquées par le biais d'un vade-mecum au début du semestre.
NL
Er wordt gewerkt met authentieke (vak)teksten, audiovisuele documenten en woordenschatoefeningen op Canvas. Het te kennen juridisch vakjargon komt uit het handboek À la découverte du français juridique (Elke Weylandt & Liesbeth Vandenbulcke) en bestaat uit 7 modules, ingericht volgens verschillende thema's en rechtstakken. Alle lesmateriaal wordt, in de mate van het mogelijke, beschikbaar gesteld op Canvas.
FR
Nous travaillons avec des documents authentiques, des documents audiovisuels, des présentations PPT ainsi que des exercices de vocabulaire sur Canvas. Le lexique à connaître est issu du manuel À la découverte du français juridique (Elke Weylandt & Liesbeth Vandenbulcke). Tout le matériel sera, dans la mesure du possible, mis à disposition sur Canvas.
NL
Leerresultaten:
Algemene competenties:
FR
Les étudiants travaillent:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
NL
De studenten worden geëvalueerd doorheen het semester aan de hand van permanente evaluatie. Deelname aan alle evaluatiecriteria (testen, taken, presentaties, etc. in het kader van permanente evaluatie) is verplicht om een eindscore te behalen. Voor sommige taken wordt met een systeem voor plagiaatdetectering gewerkt.
In tweede zit worden de verschillende evaluatie-onderdelen ondergebracht in een mondeling en schriftelijk examen. De afstandsprojecten worden verdergezet en/of vervangen door een taak.
Voor werkstudenten is een speciale regeling voorzien die wordt aangereikt en uitgelegd via een vademecum bij aanvang van het semester.
FR
Nous travaillons selon un système d'évaluation permanente. Les étudiants sont obligés de participer à tous les critères d'évaluation (tests, tâches, présentations, etc. dans le cadre de l'évaluation permanente) afin d'obtenir une note finale. Pour certaines tâches, nous travaillons avec un logiciel anti-plagiat.
En deuxième session, les différentes parties de l'évaluation sont remplacées par un examen oral et écrit et les projets à distance sont prolongés et/ou remplacés par une tâche.
Pour les étudiants salariés, les informations concrètes concernant l'organisation pratique et l'évaluation du cours seront communiquées au début du semestre à l'aide d'un vade-mecum.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de rechten: Standaard traject