3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023329ENR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Experimentele en Toegepaste Psychologie
Onderwijsteam
Sara De Gieter
Joeri Hofmans
Tim Vantilborgh (titularis)
Toon Torbeyns
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
60 contacturen Practical exercises
30 contacturen Self study
Inhoud

!! Co-requisite (enkel samen te volgen met): Teams and leadership !!

Het doel van dit opleidingsonderdeel is dat studenten leren hoe ze een interventie kunnen opzetten om team- en leiderschapsvaardigheden en processen te ontwikkelen. Binnen dit opleidingsonderdeel komen volgende onderwerpen aan bod:

- Hoe ontwikkelen teams zich over de tijd?
- Welke vaardigheden en competenties zijn nodig om een team optimaal te laten functioneren?
- Hoe kunnen leidinggevenden team processen optimaal ondersteunen?
- Hoe kunnen A&O psychologen interventies opzetten die het functioneren van teams verbeteren?
- Hoe kunnen A&O psychologen interventies bij teams faciliteren?
- Hoe kunnen A&O psychologen ervoor zorgen dat interventies succesvol zijn, vertrekkend vanuit een systeembenadering?
- Hoe kunnen A&O psychologen trainingen ontwerpen voor team leden?
- Hoe kunnen A&O psychologen leiderschapspotentieel in team leden ontwikkelen?

Om meer inzicht te krijgen in deze onderwerpen zullen studenten enkele theorieën zien die teamprocessen en leiderschap beschrijven (bv. model over team formatie), en ze zullen verschillende interventie- en facilitatietechnieken zien die behoren tot het arsenaal van A&O psychologen (bv. appreciative inquiry). Studenten zullen eveneens deelnemen aan een interventie in een team, zodat ze leren wat de impact hiervan is vanuit het perspectief van het teamlid. Tot slot zullen studenten als team aan een opdracht werken waarin ze een interventie ontwikkelen voor een bedrijf. Deze opdracht vertrekt vanuit een realistisch probleem uit de bedrijfswereld. Studenten moeten reflecteren over de context van het probleem, de structuur en historiek van het team en de organisatie, en het doel van de interventie. Vervolgens moeten ze hun interventie omschrijven en linken aan de theorie (bv. waarom kiezen ze voor deze specifieke interventie, gegeven de context van de organisatie?). Ze moeten ook omschrijven hoe ze de interventie zouden faciliteren. Hun voorstel van deze interventie wordt omschreven in een verslag en mondeling gepresenteerd aan een jury.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Teams en Leiderschap in de praktijk, Slides en reader, Vantilborgh, T., De Gieter, S., & Hofmans, J., Canvas
Bijkomende info
  • 2de examen periode: indien een student niet slaagt voor het opleidingsonderdeel in de 1ste examen periode, dan zal hij/zij de taak individueel moeten maken. Het geschreven verslag moet ingediend worden tegen de eerste maandag van de 2de examenperiode voor 12:00 (middag). Aangezien de taak in de 2de examen periode individueel gemaakt wordt, zal er in de 2de examen periode geen peer evaluatie toegepast worden.
  • Voor de totstandkoming van de individuele quotering op het groepswerk zal gebruik gemaakt worden van een peer assessment (verplicht). Studenten dienen hierbij zichzelf en medegroepsleden te beoordelen op een aantal criteria. Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor. De aanpassingsfactor zal gebruikt worden om het groepspunt (= de inherente waarde van het groepswerk) te individualiseren. Dit gebeurt door het groepspunt te vermenigvuldigen met de aanpassingsfactor. Het groepswerk (geschreven verslag + mondelinge presentatie) heeft een gewicht van 100 % in de quotering van het hele opleidingsonderdeel. Als een student geen peer assessment invult binnen de gestelde deadline, kan de docent beslissen om de maximale aftrek van punten te hanteren. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken
  • Studenten kunnen vragen om de taak individueel te maken in plaats van in groep. Dit wordt echter enkel toegelaten in uitzonderlijke situaties. Studenten moeten een aanvraag indienen met een motivatie voor hun verzoek, binnen de eerste twee weken na het eerste hoorcollege. De docent zal vervolgens deze aanvraag evalueren en bepalen of deze uitzondering toegelaten kan worden of niet.
Leerresultaten

Algemene competenties

  • Studenten begrijpen theorieën over team ontwikkeling
  • Studenten begrijpen theorieën over leiderschapsontwikkeling
  • Studenten begrijpen de rol van A&O psychologen om interventies op te zetten om team processen te verbeteren
  • Studenten kunnen team/leiderschap interventies faciliteren
  • Studenten begrijpen hoe team processen, leiderschap ontwikkeling, en organisatie processen en design met elkaar interageren
  • Studenten kennen verschillende interventie technieken om team functioneren te verbeteren
  • Studenten kunnen interventie technieken toepassen om team functioneren te verbeteren
  • Studenten kunnen de effectiviteit van interventies evalueren vanuit een systeem benadering
  • Studenten kunnen een interventie presenteren (schriftelijk en mondeling), rekening houdend met het doelpubliek

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Presentatie bepaalt 40% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie taak met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Verslag taak met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Niet van toepassing

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de psychologie: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie