6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023469BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Educatiewetenschappen
Onderwijsteam
Nico De Witte (titularis)
Karen Puttemans
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
13 contacturen Practical exercises
Inhoud

In dit opleidingsonderdeel wordt het plannen, uitvoeren en kritisch evalueren van kwalitatief onderzoek binnen de psychologie bestudeerd. Kwalitatief onderzoek wordt toegepast voor het beantwoorden van specifieke onderzoeksvragen, waarbij gebruik gemaakt wordt van andere methodieken dan deze gebruikt binnen kwantitatief onderzoek. De eisen met betrekking tot wetenschappelijkheid (objectiviteit, transparantie, validiteit, betrouwbaarheid,…) zijn echter even hoog. De gekozen theoretische kaders en methodieken die aan bod komen in deze cursus vormen een belangrijke meerwaarde, zowel  voor de opleiding tot psycholoog als voor de verdere professionele carrière.


Het theoretische deel omvat de fundamentele kennis met betrekking tot kwalitatief onderzoek in de psychologie.

- Kwalitatief versus kwantitatief onderzoek
- Historiek en paradigma’s van de kwalitatieve onderzoeksbenadering binnen de psychologie
- Ethiek binnen kwalitatief onderzoek
- Eigenschappen van de kwalitatief onderzoeker/kwalitatief denken
- Onderzoeksdesign
- Kwalitatieve data collectie methodes
- Kwalitatieve data-analyse

    Studiemateriaal
    Handboek (Vereist) : Introduction to Qualitative Research Methods in Psychology: Putting Theory Into Practice, Putting Theory Into Practice, Howitt, D., 4de, Pearson, 9781292251202, 2019
    Bijkomende info

    Voor dit opleidingsonderdeel worden ook werkcolleges voorzien, die volgende onderdelen omvatten:

    - een voorbereidend assessment (zelfstudie) of voorbereidende opdracht (in groep/individueel) tot het werkcollege
    - werkcollege waarbij de nadruk ligt op de praktische invulling van de theoretische concepten uit de hoorcolleges

      Leerresultaten

      Algemene competenties

      Algemene competenties:

      -De student kan het onderscheid tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek duiden
      -De student heeft inzicht in de historiek en paradigma’s binnen de kwalitatieve onderzoeksbenadering
      -De student kent het kwalitatief wetenschappelijk onderzoeksinstrumentarium, is zich bewust van de mogelijkheden, de beperkingen en het toepassingsgebied
      -De student kan de keuze voor een bepaalde kwalitatieve onderzoeksmethode verantwoorden in functie van de onderzoeksvraag
      -De student kan een kwalitatief onderzoek voorbereiden waarbij de keuze voor een bepaalde kwalitatieve onderzoeksmethode verantwoord wordt
      -De student kan over de eigen assumpties, vooroordelen en vooronderstellingen kritisch reflecteren
      -De student kent de theoretische achtergrond van de kwalitatieve data-analyse technieken en de toepassing ervan.
      -De student kan evalueren of kwalitatief onderzoek aan de ethische richtlijnen voldoet

      Beoordelingsinformatie

      De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
      Examen Schriftelijk bepaalt 80% van het eindcijfer

      WPO Praktijkopdracht bepaalt 20% van het eindcijfer

      Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

      • Examen schriftelijk met een wegingsfactor 80 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

      Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

      • Opdrachten met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

      Aanvullende info mbt evaluatie

      De beoordeling bestaat uit:

      Schriftelijk meerkeuze examen (80%)
      Assessment/opdrachten (20%)

        Toegestane onvoldoende
        Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

        Academische context

        Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
        Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
        Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie