6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023469BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
In dit opleidingsonderdeel wordt het plannen, uitvoeren en kritisch evalueren van kwalitatief onderzoek binnen de psychologie bestudeerd. Kwalitatief onderzoek wordt toegepast voor het beantwoorden van specifieke onderzoeksvragen, waarbij gebruik gemaakt wordt van andere methodieken dan deze gebruikt binnen kwantitatief onderzoek. De eisen met betrekking tot wetenschappelijkheid (objectiviteit, transparantie, validiteit, betrouwbaarheid,…) zijn echter even hoog. De gekozen theoretische kaders en methodieken die aan bod komen in deze cursus vormen een belangrijke meerwaarde, zowel voor de opleiding tot psycholoog als voor de verdere professionele carrière.
Het theoretische deel omvat de fundamentele kennis met betrekking tot kwalitatief onderzoek in de psychologie.
- Kwalitatief versus kwantitatief onderzoek
- Historiek en paradigma’s van de kwalitatieve onderzoeksbenadering binnen de psychologie
- Ethiek binnen kwalitatief onderzoek
- Eigenschappen van de kwalitatief onderzoeker/kwalitatief denken
- Onderzoeksdesign
- Kwalitatieve data collectie methodes
- Kwalitatieve data-analyse
Voor dit opleidingsonderdeel worden ook werkcolleges voorzien, die volgende onderdelen omvatten:
- een voorbereidend assessment (zelfstudie) of voorbereidende opdracht (in groep/individueel) tot het werkcollege
- werkcollege waarbij de nadruk ligt op de praktische invulling van de theoretische concepten uit de hoorcolleges
Algemene competenties:
-De student kan het onderscheid tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek duiden
-De student heeft inzicht in de historiek en paradigma’s binnen de kwalitatieve onderzoeksbenadering
-De student kent het kwalitatief wetenschappelijk onderzoeksinstrumentarium, is zich bewust van de mogelijkheden, de beperkingen en het toepassingsgebied
-De student kan de keuze voor een bepaalde kwalitatieve onderzoeksmethode verantwoorden in functie van de onderzoeksvraag
-De student kan een kwalitatief onderzoek voorbereiden waarbij de keuze voor een bepaalde kwalitatieve onderzoeksmethode verantwoord wordt
-De student kan over de eigen assumpties, vooroordelen en vooronderstellingen kritisch reflecteren
-De student kent de theoretische achtergrond van de kwalitatieve data-analyse technieken en de toepassing ervan.
-De student kan evalueren of kwalitatief onderzoek aan de ethische richtlijnen voldoet
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 80% van het eindcijfer
WPO Praktijkopdracht bepaalt 20% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
De beoordeling bestaat uit:
Schriftelijk meerkeuze examen (80%)
Assessment/opdrachten (20%)
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie