6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023471BNR voor alle studenten in het 1e semester
met een verdiepend bachelor niveau.
- Semester
- 1e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
- Verantwoordelijke vakgroep
- Klinische- en Levenslooppsychologie
- Onderwijsteam
- Johan Vanderfaeillie
(titularis)
Jurgen Lemiere
- Onderdelen en contacturen
- 0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
13 contacturen Practical exercises
- Inhoud
- Handelingsgerichte diagnostiek in de Klinische psychologie, Orthopedagogiek en Arbeids- en Organisatiepsychologie met inbegrip van:
- Diagnostische modellen: de diagnostische cyclus van De Bruyn, de handelingsgerichte diagnostiek van Pameijer en Beukering, de consultatieve leerlingbegeleider van Meijer
- Handelingsgerichte diagnostiek bij een casus volgens het model van Pameijer en Beukering Kwaliteitscriteria van diagnostische instrumenten
- Overzicht van courant gebruikte diagnostische instrumenten
- Delen van een handelingsplan
- Formuleren van doelstellingen
- Evidence-based werken in de Klinische Psychologie, Orthopedagogiek en Arbeids- en organisatiepsychologie met inbegrip van levels van evidence, Chambless-criteria, het onderscheid tussen algemeen werkzame factoren en specifiek werkzame factoren, de effectladder van Van Yperen en Veerman...
- Protocollaire behandelingen in de Klinische psychologie en Orthopedagogiek
- Monitoring instrumenten, Routinematige outcome meting (ROM), Reliable change index (RCI), verschil/combineren van status en verandering, …
- Studiemateriaal
- Handboek (Vereist) : Handelingsgerichte diagnostiek in het onderwijs, Pameijer, N., & van Beukering, T., 3de, Acco, 9789033497933, 2015
Handboek (Aanbevolen) : Protocollaire behandelingen voor kinderen en adolescenten met psychische klachten, 3 delen, Braet, C., & Bögels, S. (Eds.), Herziene ed, Boom uitgevers, 9789024408948, 2020
Handboek (Aanbevolen) : Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten, 3 delen, Keijsers, G., van Minnen, A., Verbraak, M., Hoogduin, K., & Emmelkamp, P. (Eds.), Boom uitgevers, 9789058759313, 2017
Handboek (Aanbevolen) : What works with children, adolescents and adults?, A review of research on the effectiveness of psychotherapy, Carr, A., Routlegde, 9780415452915, 2009
Handboek (Aanbevolen) : Zicht op effectiviteit, Handboek voor resultaatgerichte ontwikkeling van interventies in de jeugdsector, van Yperen, T. A., Veerman, J. W., & Bijl, B. (Eds.), Lemniscaat, 9789047710035, 2017
- Bijkomende info
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
- Enkele belangrijke diagnostische modellen kennen (diagnostische cyclus van De Bruyn, de handelingsgerichte diagnostiek van Pameijer en Beukering, de consultatieve leerlingbegeleider van Meijer, ...)
- Principes van Handelingsgerichte diagnostiek kennen en kunnen toepassen op een casus
- De componenten van een handelingsplan kennen
- Diagnostische instrumenten kritisch kunnen beoordelen en adequaat kiezen in functie van de te onderzoeken hypothesen
- Kennis hebben van levels van evidence, Chambless-criteria, het onderscheid tussen algemeen werkzame factoren en specifiek werkzame factoren, de effectladder van Van Yperen en Veerman
- Kennis hebben van enkele protocollaire behandelingen
- Weten hoe uitkomsten van een begeleiding/behandeling kunnen worden gemeten.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 75% van het eindcijfer
ZELF Presentatie bepaalt 10% van het eindcijfer
ZELF Verslag bepaalt 15% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Examen schriftelijk
met een wegingsfactor 75
en aldus 75% van het totale eindcijfer.
Toelichting: MC-examen
Binnen de categorie ZELF Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:
- examen presentatie taak
met een wegingsfactor 10
en aldus 10% van het totale eindcijfer.
Toelichting: presentatie van taak
Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:
- examen verslag taak
met een wegingsfactor 15
en aldus 15% van het totale eindcijfer.
Toelichting: schriftelijk verslag van taak
- Aanvullende info mbt evaluatie
Wijze van examineren
MC examen (75%)
Schriftelijk verslag en presentatie van een protocollaire behandeling (25%)
Berekening evaluatiecijfer: 75% MC-examen en 25% verslag+mondelinge presentatie
Procedure 2e zit: nieuwe beoordeling
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Klinische Psychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel arbeids- en organisatiepsychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel klinische psychologie