6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023471BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Johan Vanderfaeillie (titularis)
Jurgen Lemiere
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
13 contacturen Practical exercises
Inhoud
  • Handelingsgerichte diagnostiek in de Klinische psychologie, Orthopedagogiek en Arbeids- en Organisatiepsychologie met inbegrip van:
    • Diagnostische modellen: de diagnostische cyclus van De Bruyn, de handelingsgerichte diagnostiek van Pameijer en Beukering, de consultatieve leerlingbegeleider van Meijer
    • Handelingsgerichte diagnostiek bij een casus volgens het model van Pameijer en Beukering Kwaliteitscriteria van diagnostische instrumenten
    • Overzicht van courant gebruikte diagnostische instrumenten
    • Delen van een handelingsplan
    • Formuleren van doelstellingen
  • Evidence-based werken in de Klinische Psychologie, Orthopedagogiek en Arbeids- en organisatiepsychologie met inbegrip van levels van evidence, Chambless-criteria, het onderscheid tussen algemeen werkzame factoren en specifiek werkzame factoren, de effectladder van Van Yperen en Veerman...
  • Protocollaire behandelingen in de Klinische psychologie en Orthopedagogiek
  • Monitoring instrumenten, Routinematige outcome meting (ROM), Reliable change index (RCI), verschil/combineren van status en verandering, …
Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Handelingsgerichte diagnostiek in het onderwijs, Pameijer, N., & van Beukering, T., 3de, Acco, 9789033497933, 2015
Handboek (Aanbevolen) : Protocollaire behandelingen voor kinderen en adolescenten met psychische klachten, 3 delen, Braet, C., & Bögels, S. (Eds.), Herziene ed, Boom uitgevers, 9789024408948, 2020
Handboek (Aanbevolen) : Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten, 3 delen, Keijsers, G., van Minnen, A., Verbraak, M., Hoogduin, K., & Emmelkamp, P. (Eds.), Boom uitgevers, 9789058759313, 2017
Handboek (Aanbevolen) : What works with children, adolescents and adults?, A review of research on the effectiveness of psychotherapy, Carr, A., Routlegde, 9780415452915, 2009
Handboek (Aanbevolen) : Zicht op effectiviteit, Handboek voor resultaatgerichte ontwikkeling van interventies in de jeugdsector, van Yperen, T. A., Veerman, J. W., & Bijl, B. (Eds.), Lemniscaat, 9789047710035, 2017
Bijkomende info


 

Leerresultaten

Algemene competenties

  • Enkele belangrijke diagnostische modellen kennen (diagnostische cyclus van De Bruyn, de handelingsgerichte diagnostiek van Pameijer en Beukering, de consultatieve leerlingbegeleider van Meijer, ...)
  • Principes van Handelingsgerichte diagnostiek kennen en kunnen toepassen op een casus
  • De componenten van een handelingsplan kennen
  • Diagnostische instrumenten kritisch kunnen beoordelen en adequaat kiezen in functie van de te onderzoeken hypothesen
  • Kennis hebben van levels van evidence, Chambless-criteria, het onderscheid tussen algemeen werkzame factoren en specifiek werkzame factoren, de effectladder van Van Yperen en Veerman
  • Kennis hebben van enkele protocollaire behandelingen
  • Weten hoe uitkomsten van een begeleiding/behandeling kunnen worden gemeten.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 75% van het eindcijfer

ZELF Presentatie bepaalt 10% van het eindcijfer

ZELF Verslag bepaalt 15% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen schriftelijk met een wegingsfactor 75 en aldus 75% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: MC-examen

Binnen de categorie ZELF Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • examen presentatie taak met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: presentatie van taak

Binnen de categorie ZELF Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:

  • examen verslag taak met een wegingsfactor 15 en aldus 15% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: schriftelijk verslag van taak

Aanvullende info mbt evaluatie

Wijze van examineren

MC examen (75%)

Schriftelijk verslag en presentatie van een protocollaire behandeling (25%)

Berekening evaluatiecijfer: 75% MC-examen en 25% verslag+mondelinge presentatie

Procedure 2e zit: nieuwe beoordeling

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Klinische Psychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel arbeids- en organisatiepsychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel klinische psychologie