6 ECTS credits
170 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1023480BNW voor werkstudenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk voor werkstudenten.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Sonja Lavaert (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
130 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In deze cursus wordt gefocust op het kritisch vrijdenken vanuit een actueel perspectief. Er zal een historisch-filosofische genealogie worden getekend die vooral aandacht besteedt aan subversief, revolutionair of radicaal vrijdenken dat een rol heeft gespeeld in politiek-ethische emancipatorische veranderingen. De thema’s kritiek, naturalisme (vrijheid en gelijkheid) en vrijheid van spreken en schrijven staan centraal. De genealogie gaat terug tot Lucretius die in de vroegmoderne periode werd herontdekt en een belangrijke rol speelde bij Machiavelli, de canondenkers Bacon, Descartes, Hobbes, minder bekende clandestiene, vaak anonieme vrijdenkersliteratuur en Spinoza. Er zal worden stilgestaan bij hoe de beweging van kritisch vrijdenken zich in de tijd heeft doorgezet, in de kritische filosofie van de 19de eeuw (Marx), in de kritische theorie (Horkheimer) en in het actueel kritisch vrijdenken (Haider).

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Syllabus digitaal ter beschikking gesteld; Bronteksten; Kritische artikels, Powerpoints
Bijkomende info

Studiemateriaal: Sonja Lavaert, Vrijheid, gelijkheid, veelheid. Het moderne democratie-denken van Machiavelli tot Spinoza en zijn kring, Brussel, VUBPress, 2020, ISBN 978 90 5718 793 3

Digitaal ter beschikking gesteld: bronteksten; kritische artikels, Powerpoints.

Leerresultaten

Algemene competenties

  • De studenten hebben kennis en inzicht in het thema van kritisch vrijdenken vooral in de vroegmoderne filosofie.
  • The studenten kunnen het thema situeren in de geschiedenis van de filosofie, ten aanzien van de actuele filosofie en tegenover de maatschappelijke uitdagingen van de actuele globale wereld.
  • De studenten kunnen een eigen
  • standpunt ontwikkelen in de discussie rond vrijdenken en modern ethisch en politiek denken.
  • De studenten kunnen een primaire tekst over vrijdenken (en de daaraan gerelateerde thema’s) van de moderne en actuele filosofie analyseren, er de argumentatie van reproduceren en kritisch becommentariëren.
  • De studenten kunnen primaire vroegmoderne teksten in verband brengen met elkaar en met actuele filosofische teksten die betrekking hebben op vrijdenken en vraagstukken van de actuele samenleving (democratie, vrijheid van denken en spreken, gelijkheid en diversiteit versus biopolitiek, crisis en uitzonderingstoestand).

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Paper bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Evaluatie op basis van een paper.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen: minor wijsbegeerte en moraalwetenschappen
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject