9 ECTS credits
245 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023498FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om dit opleidingsonderdeel te kunnen opnemen, moet je gelijktijdig het opleidingsonderdeel "Masterproef Kunstwetenschappen en Archeologie" opnemen of moet je er reeds geslaagd voor zijn.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Karin Nys (titularis)
Annouk Brebels
Onderdelen en contacturen
180 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Dit opleidingsonderdeel is een toepassing van community service learning: De student werkt in een actieonderzoek een onderzoeksvraag vanuit het werkveld uit. Tijdens het eerste semester voert de student de literatuurstudie en/of benchmarking uit, en ontwerpt het stappenplan van het empirisch onderzoek. Het tweede semester is gewijd aan het empirisch onderzoek en de schriftelijke rapportering van het actieonderzoek in de masterproef (zie masterproef 15 ECTS).

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) :
Bijkomende info

Dit opleidingsonderdeel moet samen met ’masterproef 15 ECTS’ worden opgenomen.

De student zoekt in samenspraak met Mevr. Annouk Brebels in het werkveld een projectmentor, die een onderzoeksvraag voorstelt waarvan de resultaten de werkveldpartner kan helpen om de werking van de instelling of het bedrijf te optimaliseren. De werkveldpartner en onderzoeksvraag moeten voor de start van het academiejaar zijn goedgekeurd door Prof. Karin Nys, Mevr. Annouk Brebels en de promotor van de masterproef.

 

Leerresultaten

Algemene competenties

De student heeft zijn/haar sollicitatievaardigheden aangescherpt.

De student kan een onderzoeksvraag vanuit het werkveld (kunsten, archeologie, erfgoed) uitwerken in een actieonderzoek.

De student kan zelfstandig relevante kennis en vaardigheden uit het domein van de kunstwetenschappen, archeologie en erfgoed toepassen.

De student kan nauwgezet werken, zich aan afspraken en een tijdsschema houden.In de samenwerking met de projectmentor uit het werkveld toont de student zich als een ideale ambassadeur voor de opleiding Kunstwetenschappen & Archeologie van de VUB.

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende leerresultaten van masteropleiding Kunstwetenschappen en Archeologie:

3.De master in de kunstwetenschappen en archeologie brengt de voornoemde kennis in verband met kennis van een brede culturele en maatschappelijke context en heeft een verdiept inzicht in hoe artistieke productie en materiële cultuur dragers zijn van veranderlijke culturele, sociale, economische en ideologische waarden.
4.De master in de kunstwetenschappen en archeologie heeft een verdiept inzicht in de historische en actuele relaties tussen erfgoed, instituties en samenleving.
5.De master in de kunstwetenschappen en archeologie heeft een verdiept inzicht in de courante heuristische en analytische onderzoekstechnieken aansluitend bij het gekozen specialisme.
8.De master in de kunstwetenschappen en archeologie selecteert en gebruikt zelfstandig adequate kwalitatieve en/of kwantitatieve onderzoeksmethoden om een antwoord te bieden op specifieke onderzoeksvragen.
9.De master in de kunstwetenschappen en archeologie is een interdisciplinaire onderzoeker, die kennis, inzichten en/of vaardigheden uit andere disciplines op kritische wijze kan integreren in het eigen onderzoek.
10.De master in de kunstwetenschappen en archeologie rapporteert mondeling en schriftelijk over zijn/haar onderzoeksresultaten in het Nederlands en het Engels aan diverse doelgroepen.
11.De master in de kunstwetenschappen en archeologie heeft een verdiepende ervaring met en heeft een kritische reflectie over ofwel tentoonstellingspraktijk, erfgoedzorg, terreinonderzoek of materiaalstudie, aansluitend bij het gekozen specialisme.
12.De master in de kunstwetenschappen en archeologie faciliteert dialoog en participatie van hedendaagse betrokkenen (stakeholder) via bemiddeling en culturele makelaardij.
13.De master in de kunstwetenschappen en archeologie heeft een kritische, onderzoekende en integere houding, die getuigt van intellectuele nieuwsgierigheid en intellectuele eerlijkheid en een ingesteldheid tot levenslang leren.
14.De master in de kunstwetenschappen en archeologie is inventief, creatief en ondernemend en heeft geleerd zijn eigen weg te zoeken, met een open geest en vrij van vooroordelen.
15.De master in de kunstwetenschappen en archeologie is bereid zich vanuit humanistische waarden in te zetten voor een duurzame ontwikkeling van het maatschappelijk welzijn. Hij/zij is een wereldburger, die kan omgaan met de huidige en toekomstige uitdagingen in een globaliserende samenleving.
16.De master in de kunstwetenschappen en archeologie kan zelfstandig omgaan met complexe problemen, reflecteert over eigen denken en handelen, is flexibel en kan samenwerken in een multidisciplinaire omgeving. Alzo is hij/zij voorbereid op een breed spectrum van professionele mogelijkheden, waarin hij/zij adequaat verantwoordelijkheden kan opnemen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
ZELF Presentatie bepaalt 40% van het eindcijfer

ZELF Praktijkopdracht bepaalt 50% van het eindcijfer

Andere bepaalt 10% van het eindcijfer

Binnen de categorie ZELF Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • presentaties met een wegingsfactor 50 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • logboek en participatie met een wegingsfactor 40 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • evaluatie projectmentor met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

50%: Logboek (wekelijkse activiteiten / design onderzoek) en participatie in wekelijkse feedbacksessies

40%: Plenaire presentaties

10%: Beoordeling door projectmentor uit het werkveld

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject