6 ECTS credits
160 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 2023741ANR voor alle studenten in het 1e semester
met een inleidend bachelor niveau.
- Semester
- 1e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
- Verantwoordelijke vakgroep
- Toegepaste economie
- Onderwijsteam
- Ellen Van Droogenbroeck
(titularis)
Nikolas Vander Vennet
- Onderdelen en contacturen
- 4 contacturen Hoorcollege
32 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
124 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
Deze cursus is bedoeld om studenten kennis te laten maken met kwantitatieve onderzoeksmethoden, waaronder zowel beschrijvende statistiek als elementaire inferentiële statistiek. Het doel is om de kennis en vaardigheden van studenten op het gebied van kwantitatieve onderzoeksmethoden te ontwikkelen als voorbereiding op het zelfstandig verwerken, interpreteren en rapporteren van verzamelde gegevens (o.a. in het kader van de latere masterproef en economische beslissingen) en om bestaand kwantitatief onderzoek te begrijpen, te beoordelen en te interpreteren. In deze inleidende cursus ligt de nadruk vooral op de interpretatie van statistische resultaten. Er wordt een inleiding gegeven in het gebruik van SPSS, een statistisch computerprogramma.
Deze inleidende cursus statistiek bestaat uit negen delen. Het eerste deel geeft een inleiding tot statistiek en statistische begrippen. Het tweede deel werpt licht op het weergeven en beschrijven van data. Het derde deel bespreekt het principe van de hypothesetoetsing. Hiermee komen de grondslagen van de inferentiële statistiek aan bod en de logica achter het statistische redeneerproces. In het vierde deel worden verschil- en variantietoetsen besproken. Het vijfde en zesde deel focussen op correlatie en niet-parametrische toetsen. In delen zeven en acht worden lineaire en logistische regressie besproken. Tot slot voorziet het laatste deel een overzicht voor het selecteren van de geschikte statistische toets gegeven de beschikbare data.
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : (1) Video tutorials; (2) Oefeningen (incl. oplossingen); (3) Aanvullend studiemateriaal (zoals o.a. videoclips, boekhoofdstukken, academische papers) ter ondersteuning van het leerproces, Worden beschikbaar gesteld op het digitaal leerplatform
Handboek (Aanbevolen) : Statistics for People Who (Think They) Hate Statistics, Salkind, N. J. and Frey, B. B., 7th edition, Thousand Oaks, CA: Sage, 9781544381855, 2019
Handboek (Aanbevolen) : A Step-By-Step Introduction to Statistics for Business, Lander, R. N., 2nd edition, Thousand Oaks, CA: Sage, 9781473948112, 2018
Handboek (Aanbevolen) : Basishandboek SPSS 25, de Vocht, A., Utrecht, Bijleveld Uitgeverij, 9789055482689, 2017
Handboek (Aanbevolen) : Discovering statistics using IBM SPSS Statistics, Field, A., 5th edition, London, Sage Publications, 9781526419521, 2017
- Bijkomende info
Toelichting werkvormberekening
- Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten
Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting
DAGSTUDENTEN
HOC: 4 uur
- Hoorcollege: introductie en Q&A sessie (2 x 2 uur)
WPO: 18 uur
- Studenten oefenen op het toepassen van sleutelbegrippen, methoden en technieken door het oplossen van oefeningen in peer groepen: 14uur (7 x 2 uur)
- Individuele begeleiding via e-mail, discussiefora en tijdens blokpermanentie: 4 uur
ZELF: 130 uur
- Het verwerven van de nodige theoretische kennis door middel van video tutorials: 27 uur
- Het maken van opdrachten op het leerplatform om het begrip van de video tutorial te testen en om zich voor te bereiden om deel te nemen aan de WPO: 9 uur
- Oefeningenopdrachten maken op het leerplatform om het leren verder te zetten: 27 uur
- Raadplegen van aanvullend studiemateriaal en bijhouden van het cursusmateriaal gedurende het semester: 27 uur
- Voorbereiding op het examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)
WERKSTUDENTEN
HOC: 4 uur
- Hoorcollege: introductie en Q&A sessie (2 x 2 uur)
WPO: 19 uur
- Studenten oefenen op het toepassen van sleutelbegrippen, methoden en technieken door het oplossen van oefeningen in peer groepen: 15uur (5 x 3 uur)
- Individuele begeleiding via e-mail, discussiefora en tijdens blokpermanentie: 4 uur
ZELF: 130 uur
- Het verwerven van de nodige theoretische kennis door middel van video tutorials: 27 uur
- Het maken van opdrachten op het leerplatform om het begrip van de video tutorial te testen en om zich voor te bereiden om deel te nemen aan de WPO: 9 uur
- Oefeningenopdrachten maken op het leerplatform om het leren verder te zetten: 27 uur
- Raadplegen van aanvullend studiemateriaal en bijhouden van het cursusmateriaal gedurende het semester: 27 uur
- Voorbereiding op het examen: 40 uur (5 dagen van 8 uur)
.
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
De student kan:
- kan belangrijke concepten uit de beschrijvende en inferentiële statistiek beschrijven, uitleggen en toepassen.
- centrummaten beschrijven, berekenen en interpreteren.
- parameters van spreiding beschrijven, berekenen en interpreteren.
- elementaire kwantitatieve onderzoeksmethoden (zoals t-test, ANOVA, correlatie en regressie) beschrijven, analyseren en interpreteren.
- regressieanalyse gebruiken om schattingen te maken en voorspellingen te doen.
- passende elementaire kwantitatieve onderzoeksmethoden onder begeleiding selecteren voor het beantwoorden van een onderzoeksvraag.
- elementaire statistische analyses uit met behulp van SPSS voeren.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 85% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 15% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Schriftelijk Examen
met een wegingsfactor 1
en aldus 85% van het totale eindcijfer.
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
- Tussentijdse opdrachten
met een wegingsfactor 1
en aldus 15% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
Het onderdeel "Tussentijdse Opdrachten" betreft verscheidene opdrachten die gedurende het semester moeten worden ingediend. Dit onderdeel kan niet in de tweede zittijd worden hervat. Er wordt geen vervangopdrachten voorzien. Het cijfer voor dit onderdeel wordt van de eerste naar de tweede zittijd overgedragen, maar niet naar het volgende academiejaar. Indien de opdrachten niet in de loop van het semester werden ingediend, wordt het cijfer voor deze onderdelen in de eerste en tweede examenzittijd op nul gezet. Het eindcijfer is desgevallend dus beperkt tot een maximum van 85% van de 20.
Tussentijdse opdrachten hebben strikte deadlines. Er worden geen cijfers toegekend in geval van laattijdige indiening.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 1 (start 2223)
Schakelprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Traject 2 (start 2223)
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de economie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Academische Master
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de bedrijfskunde: Academische Bachelor