6 ECTS credits
168 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023781FNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Onder samenwerkingsakkoord
Onder interuniversitair akkoord mbt. opleiding
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Bart Ballaux
Jelena Dobbels (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
15 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
60 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De cursus geeft de student inzicht in een aantal praktische aspecten van archief- en cultureel erfgoedbeheer, als voorbereiding op een beroep in die sectoren. De studenten van de Master Geschiedenis en de Manama Archivistiek worden hierdoor geconfronteerd met problematieken, methodieken en best practices van verwerving (herkennen en verzamelen), behoud en beheer (waardering, materiële bewaring), onderzoek, presentatie en toeleiding (publiekswerking) en participatie in de archief- en erfgoedsector. In dit kader worden ook verschillende archieven en erfgoedorganisaties bezocht. De cursussen over erfgoed en archiefwetenschap in de master na master sluiten hierbij aan.

Meer bepaald bestaat de inhoud uit: 

  • Focus I: Cultureel archieflandschap in Vlaanderen en cultureel erfgoedwerking van archieven
  • Focus II: Herkennen en verzamelen (collectieprofiel, verwerving, …)
  • Focus III: Behoud en beheer (materiële bewaaromstandigheden van archiefstukken, objecten, …, conservatie/restauratie)
    + bezoek aan restauratieatelier (bijvoorbeeld KBR) en depot archief (bijvoorbeeld Vlaams Architectuurinstituut)
  • Focus IV: Borgen van immaterieel cultureel erfgoed (ICE)
    + bezoek aan archief met ICE-collectie (bijvoorbeeld CAVA)
  • Focus V: Onderzoeken (wetenschappelijk onderzoek en publieksgericht onderzoek)
  • Focus VI: Presenteren en toeleiden (leeszaalwerking, bredere publiekswerking, educatieve werking)
    + bezoek aan publiekswerking archief (bijvoorbeeld Archief Gent)
  • Focus VII: Participatief werken (betrekken van erfgoedgemeenschap(pen) bij archiefwerking)
  • Focus VIII: Diversiteit, meerstemmigheid en inclusie in de archief- en erfgoedsector
    + bezoek aan archief (bijvoorbeeld KADOC)
  • Focus IX: Digitalisering van analoge archieven
    + bezoek aan scanatelier (bijvoorbeeld Rijksarchief)

Het tweede deel bestaat uit een beknopte oefening, in samenwerking met een cultureel archief. Het thema varieert jaarlijks maar is steeds gelinkt aan één van bovenstaande focuspunten. Over de uitvoering ervan wordt schriftelijk gerapporteerd.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : cursus aangeboden via Canvas
Bijkomende info

Digitaal cursusmateriaal (Vereist): powerpoints en teksten aangeboden via Canvas

Leerresultaten

Algemene leerresultaten

De cursus heeft volgende leerresultaten:

  • De studenten verdiepen hun toegepaste kennis van de erfgoedsector en scherpen tegelijk hun probleemstellend vermogen aan.
  • De studenten hebben inzicht in de actuele relaties tussen erfgoed, instituties en samenleving en verwerven kennis over de daarmee verbonden problematieken.
  • De studenten zijn in staat om kritisch te reflecteren over praktische problemen in archief- en erfgoedbeheer en kunnen de problematieken methodologisch en vanuit een wetenschappelijke en comparatieve hoek benaderen en naar oplossingen zoeken.
  • De studenten zijn in staat om bondig en efficiënt te rapporteren.
  • De studenten kunnen zelfstandig omgaan met problemen eigen aan het vakgebied, reflecteren over eigen denken en handelen, zijn flexibel en kunnen samenwerken in een multidisciplinaire omgeving. Zodoende zijn zij voorbereid op een breed spectrum van professionele mogelijkheden, waarin zij adequaat verantwoordelijkheden kunnen opnemen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 70% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 30% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Oefening met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Oefening

Aanvullende info mbt evaluatie

Zowel het mondeling examen als de oefening zijn verplichte onderdelen.
Het examen verloopt mondeling, met schriftelijke voorbereiding (15 min.).

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de geschiedenis: Standaard traject
Master in de archivistiek: erfgoed- en informatiebeheer: Profiel Archief- en Erfgoedbeheer