6 ECTS credits
168 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4023781FNR voor alle studenten in het 2e semester
met een gespecialiseerd master niveau.
- Semester
- 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Niet mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Onder samenwerkingsakkoord
- Onder interuniversitair akkoord mbt. opleiding
- Faculteit
- Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
- Verantwoordelijke vakgroep
- History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
- Onderwijsteam
- Bart Ballaux
Jelena Dobbels
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 26 contacturen Hoorcollege
15 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
60 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
De cursus geeft de student inzicht in een aantal praktische aspecten van archief- en cultureel erfgoedbeheer, als voorbereiding op een beroep in die sectoren. De studenten van de Master Geschiedenis en de Manama Archivistiek worden hierdoor geconfronteerd met problematieken, methodieken en best practices van verwerving (herkennen en verzamelen), behoud en beheer (waardering, materiële bewaring), onderzoek, presentatie en toeleiding (publiekswerking) en participatie in de archief- en erfgoedsector. In dit kader worden ook verschillende archieven en erfgoedorganisaties bezocht. De cursussen over erfgoed en archiefwetenschap in de master na master sluiten hierbij aan.
Meer bepaald bestaat de inhoud uit:
- Focus I: Cultureel archieflandschap in Vlaanderen en cultureel erfgoedwerking van archieven
- Focus II: Herkennen en verzamelen (collectieprofiel, verwerving, …)
- Focus III: Behoud en beheer (materiële bewaaromstandigheden van archiefstukken, objecten, …, conservatie/restauratie)
+ bezoek aan restauratieatelier (bijvoorbeeld KBR) en depot archief (bijvoorbeeld Vlaams Architectuurinstituut) - Focus IV: Borgen van immaterieel cultureel erfgoed (ICE)
+ bezoek aan archief met ICE-collectie (bijvoorbeeld CAVA) - Focus V: Onderzoeken (wetenschappelijk onderzoek en publieksgericht onderzoek)
- Focus VI: Presenteren en toeleiden (leeszaalwerking, bredere publiekswerking, educatieve werking)
+ bezoek aan publiekswerking archief (bijvoorbeeld Archief Gent) - Focus VII: Participatief werken (betrekken van erfgoedgemeenschap(pen) bij archiefwerking)
- Focus VIII: Diversiteit, meerstemmigheid en inclusie in de archief- en erfgoedsector
+ bezoek aan archief (bijvoorbeeld KADOC) - Focus IX: Digitalisering van analoge archieven
+ bezoek aan scanatelier (bijvoorbeeld Rijksarchief)
Het tweede deel bestaat uit een beknopte oefening, in samenwerking met een cultureel archief. Het thema varieert jaarlijks maar is steeds gelinkt aan één van bovenstaande focuspunten. Over de uitvoering ervan wordt schriftelijk gerapporteerd.
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : cursus aangeboden via Canvas
- Bijkomende info
Digitaal cursusmateriaal (Vereist): powerpoints en teksten aangeboden via Canvas
- Leerresultaten
-
Algemene leerresultaten
De cursus heeft volgende leerresultaten:
- De studenten verdiepen hun toegepaste kennis van de erfgoedsector en scherpen tegelijk hun probleemstellend vermogen aan.
- De studenten hebben inzicht in de actuele relaties tussen erfgoed, instituties en samenleving en verwerven kennis over de daarmee verbonden problematieken.
- De studenten zijn in staat om kritisch te reflecteren over praktische problemen in archief- en erfgoedbeheer en kunnen de problematieken methodologisch en vanuit een wetenschappelijke en comparatieve hoek benaderen en naar oplossingen zoeken.
- De studenten zijn in staat om bondig en efficiënt te rapporteren.
- De studenten kunnen zelfstandig omgaan met problemen eigen aan het vakgebied, reflecteren over eigen denken en handelen, zijn flexibel en kunnen samenwerken in een multidisciplinaire omgeving. Zodoende zijn zij voorbereid op een breed spectrum van professionele mogelijkheden, waarin zij adequaat verantwoordelijkheden kunnen opnemen.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 70% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 30% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
- Mondeling examen
met een wegingsfactor 70
en aldus 70% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
- Oefening
met een wegingsfactor 30
en aldus 30% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Oefening
- Aanvullende info mbt evaluatie
Zowel het mondeling examen als de oefening zijn verplichte onderdelen.
Het examen verloopt mondeling, met schriftelijke voorbereiding (15 min.).
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de geschiedenis: Standaard traject
Master in de archivistiek: erfgoed- en informatiebeheer: Profiel Archief- en Erfgoedbeheer